fredag 4. mars 2011

Træna, i Træna kommune

 
Dette bildet er tatt fra Onøya kai, det er like ved Kleppan. Langt der ute i havgapet ser man Træna. Der vokste bestemor Ester opp, og familien fortsatte å bo der i mange år. Faren var fisker og skomaker.
Dette bildet tok jeg i sommer da vi var nordover. Dessverre kom vi oss ikke ut til Træna denne gangen, det må bli neste gang.
Bestemor elsket å fortelle meg som liten hvor hardt vinden tok der ute i havgapet på vinteren. De måtte nesten krype langsmed vegen for ikke å bli tatt av vinden.

Træna er Norges eldste fiskevær, hvor det er funnet oldtidsfunn fra 9000år tilbake.
De siste somrene har det vært arrangert festival der ute, de har blitt mektig populære og vi drar dit ant.sommeren 2012.
Den heter Trænafestivalen : www.trena.net, rett under polarsirkelen


Postkort fra 50 tallet,Hilsen tante Lussie og Edvard står det bak på - til Ester (bestemor).
Dette er et flyfoto av Træna og vi ser hvor flatt det er og med de enorme fjellene som rager opp bak.

Dette bildet tok jeg fra ferja utenfor Onøya, det var utrolig vakker vær den dagen.
Du kan vi se Husøy med trænastavene til venstre og Selvær til høyre.

Tilbake til Arnolds dagboknotater:
25.juni kom Marsel hjem med lokalbåten. Ester (bestemor) skulle da reise ut og besøke faren sin på Træna og Marsel ville gjerne være med ut dit. Slik ble det og Arnold måtte være helt alene hjemme i 3 dager. Han måtte passe hus, kaninene og hønene. Kuene hadde Løvdalen ansvaret for å melke.

Men da Marsel endelig kom hjem var han veldig glad og de pratet til kl 2 og 3 på nettene om alt mulig mange kvelder.
52 fly sett over Onøya i juni.
Et kart for å vise hvor det er, lengst ute i havgapet!

Faren til bestemor han Olaf Andreas Bernhard Edvarsen Hagen ble enkemann i 1931. Han giftet seg på nytt med Amanda Hansen i 1936 og fikk datteren Unni i 1937. Hun er 37 år yngere enn halvsøsteren Ester.
Bestemor hadde mye omsorg og omtanke for fam sin der ute på Træna.

Foreldrene til Olaf Hagen f 08.03 1877 på Træna var:
Far: Edvard Hagen, født 26.03 1838 på Næsna
Mor: Marta Hagen f 02. 01 1839 på Næsna.
Faren drev  med skomakerarbeide og fiskeri på Kroken, Husøy, Træna, 
( fra folketellingen i 1910 for Træna herred)  
Her kan du lese mere og ny oppdatert om fam. min Kleppan

Unni giftet seg med Albert Steiro og fikk tre barn. 
Hans Olav, f 1956, Marianne, f-59 og Heidi Steiro, f-69.
Marianne bor i Bodø, de andre?




3 kommentarer:

  1. For en eventyrlig vakker og dramatisk natur!

    SvarSlett
  2. Hallo, god kveld, helg og ei flott tid fremover til kleppanrova
    Hamar, Hedmark, Norway
    Ingun Kleppan! (Håper ikke du tar denne illegale kopieringen ille opp)

    Og selvfølgelig, hjertelig velkommen til min blogg! Svært hyggelig med nye fjes som kommer frivillig. :) Du er like hjertelig velkommen til den andre, "Tanker på vandring" også. Som har en litt annen stil og innhold.

    Har nå vandret litt rundt her hos deg, det vil nok ta en tid før jeg kommer så pass etter at jeg kan begynne å si "jeg kjenner deg". Den tiden gleder jeg meg til fremover. Allerede nå er jeg sikker på at jeg skal få hentet mye inspirasjon, lærdom og mer til fra denne kanten. Kanskje et eller annet også kan serveres av nyttig fra meg også. En vet jo aldri før en setter i gang nysgjerrigheten, det kunne jo tenkes. :)

    Etter en bedre middag og hyggelig selskap med middag, kaffe, prat og kos hos vår datter i andre etg. begynner hjernecellene, de som er igjen etter mange års bruk, å si fra om at det er på tide med en hvil. :) I mellom er de ganske så masete også, etter mine tanker. De kunne ha funnet på noe annet å minne en aldrende mann om, enn alderen. :) Og de slitne grå...

    Du forteller at du har foto som interesse og fag også, og kan røpe at det gjennom årene har stått veldig langt oppe på min liste også. Og gjør det fortsatt, med en del begrensinger i forhold til helse og kroppen forøvrig. Utstyret er rikelig på plass, mye skulle nok ha vært på denne plassen tidligere. Men slik er livet, ikke alltid det går etter planene.

    Foto var vel det som gjorde at jeg startet med bloggingen i 2008, men så utartet det seg ganske så snart i en tankefull retning. Det er med spenning jeg etter hvert skal gå bakover å "slafse" i meg av de herlige retter du allerede har servert.

    Allerede har jeg fått et godt øye for flere av bildene, den kua og huset likte jeg godt. Men hvordan har den funnet på å parkere her? Noen av naturbildene var også svært severdige for meg, noe jeg kommer nærmere tilbake med, på min måte.

    Til slutt lyste jeg opp av en helt annen grunn her inne, de mannlige følgere! Jeg er som du kanskje har fått med deg, en ensom hane blant en enorm skare av koselige høns. :) Greit noen ganger det, men til tider kan del bli litt mye "hønse/jente kakling. :) Dette skal bli spennende, enig?

    Hei så lenge! Og tusen takk for at du dristet deg med å stifte enda nærmere bekjentskap med meg og mine blogger...

    NB Jeg har lagt inn en spesiell hilsen til deg under innlegget på bloggen min også.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Bildet av kua på verandaen var bare griseflaks. Vi var på tur og der stod den, så vi måtte ringe å gi beskjed til bonden at kua var sperret inne. Faktisk har jeg vunnet 2 priser på dette bildet.Det er lenge siden, det er et slids bilde og bilde er ikke manipulert.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!