søndag 27. mai 2012

Vallgren Carl-Johan "Den vidunderlige kjærlighetens historie"



En utrolig fantastisk historie som bruke virkemidler innen eventyr-sjanger og muligheter for å fange din interesse, den spiller på alt mulig og umulig derfor griper den deg.
Ja, dette en absolutt en spesiell bok!

Historien starter kort fortalt i 1813, når det på samme dag i et horehus blir født to barn. Den ene er den vannskapte Herkules Barfoss, et misfoster med kløvet tunge og skjell over ryggen, et uhyre. Moren dør under fødselen.
Det andre barnet er Henriette Vogel som er en sunn og frisk jentebaby. Disse to blir uavskildelige venner i barndommen og lever svært tett i sammen til de blir 10 år, da blir Henriette solgt.

Da starter den lange historien om å finne Henriette. Herkules opplever alt som finnes av opp og nedturer i livet. Han er på asyl, kommer i kloster, der han sitter lenket og blir mishandlet. Er i Vatikanet og blir testet i alt...osv...
Han blir sirkusartist og synes han er bland sine likesinnede, snakker med dyr på dyrenes språk, spiller orgel med tærene, helt til sirkuset brenner ned i Genova.
Herkules er bare en meter høy, går med maske og er både døv og stum. Men leser tankene til folk!
så her er det mange fantastiske historier som utspiller seg, dette  må leses selv......

Han finner tilslutt sin Henriette, eller det vil si hun finner han i rennesteinen, utsultet og langt nede. Hun lever som en eventyrprinsesse.....mye spennende, dette vil jeg ikke fortelle!

Så kommer det utrolig mange ekle og makabre historier, som feks historien om Sebastian i 1837, han blir invadert av merkelig skapninger som  minner om bilder vi kjenner fra den Nederlandsk  kunstneren Heironymus Bosch  ( 1453-1516)

NB: Noen av de figurene fra  mest kjente bilder er laget i 3D og jeg kjøpte en del av de i Amsterdam, de fenget meg slik at jeg bare måtte ha de: Se noen av de på BILDENE NEDERST!

Herkules reiser rundt om i verden og utvikler døvespråket, gifter seg og får barn. Drar sin veg igjen og er stadig på farten. Barnebarnet er fortelleren av boka.
Les den, den fenget meg!

Som fortalt over var dette et skikkelig eventyrdrama som var en stor stor adspredelse og høre i 10t og 30min i bilen min til å fra jobb. Hjemme går det i Knausgårds siste og det tar sin tid  45timer.



Noen bilder av figurene fra Heironymus Bosch  ( 1453-1516) malerier


Disse figurene er 3d figurer fra  bildene, altertavler som han malte.
Jeg ble så fascinert av disse, har mange flere i heimen.

3 kommentarer:

  1. Åh! Denne boka elsket jeg! Veldig morsomt når flere blir oppmerksom på den! Jeg koste meg virkelig med din omtale!

    SvarSlett
  2. Jeg syntes denne boka er fantastisk.Han har også skrevet en nyere som er helt avsindig bra."Künzmann og Künzmann som handler om kunstforfalskning i førkrigs Berlin hvor mye av handlingen foregår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott Geir!
      Da må jeg se om den kan oppdrives på Hamar bibliotek, den høres spennede ut. Han sitter inne med utrolig mye kunnskap om alt mulig!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!