søndag 25. november 2012

Christensen Lars Saabye "Sluk"


En fantastisk fortelling!

Den underlige Funder som drar alene sammen med moren sin til landstedet på Nesodden. 
Dette er en annen verden for han som kommer fra Oslo og han blir kammerat med Iver Malt som er en fattig gutt. Iver har en far som drikker og mor som har en unge med en tysker og de blir ikke betraktet som "helt normale". Funder kommer inn i hans liv og lærer han på en måte å kjenne og respektere han, men  han klare aldri  å si nei til han. 
Å, en  skjønn beretning om å være 15 år og usikker på seg selv, omgivelsene og alt rundt seg med lover og konvensjoner i forhold til stil og stand i samfunnet. Det er det mye man skal skjønne av det verbale og det nonverbale i samfunnet vårt, men  man er ung og uerfaren og ikke like enkelt bestandig å tolke alt.
Funder eller Kristian, Kris, Chaplin eller hva de nå kaller han er en gutt som er svært knyttet til sin mor.  

Del 2 er en helt annen fortelling om Frank Farreli i en amerikansk småby ved navn Karmarck. Frank er en ulykkesfugl på mange måter og bor hjemme hos sin mor som Funder. Han kan ikke fortelle noen hva han roter seg bort i pga taushetsplikten, som mellommann.

Frank og Funder har mange paralleler, og opptatte av ting i verden som ingen andre bryr seg om. Noe som man kan tolke til savn, eks Frank som var så fiksert på sin gullfisk Mark som ble 22år osv osv

Disse to møtes i et ikke heldig møte. Jeg vil ikke røpe så mye av dette, for dette var en bok som var så spenningsfylt og full med nydelige språkelige nyanser at jeg kom meg ikke unna lydboka. Jeg ble helt slukt av fortelingen. 

Dette er en bok man ikke glemmer med det første, den får en til å gruble over hva som virkelig er viktig i livet og denne verden. Hva er trofasthet og hvordan er det man skal forholde seg til omverdenen?
Iver Malt, Heidi og de andre fra sommeren som 15 åring henger med og preger han resten av livet.
Iver tenker han stadig på 40år seinere og grubler over at han ikke kunne lese, hva og hvor ble det av han?

Den siste delen av boka der moren dør er opprivende og vakkert beskrevet. Han er den velloppdragne gutten som aldri har kikket inn i morens liv, men levd med og tett intil henne. Alltid gikk han i hennes skuffer og skap, men så døde hun!

Jeg ble grepet av denne boka og den var helt utrolig bra!
Anmeldere har ment denne er bedre enn Halvbroren og den er mye, mye bedre synes jeg. Denne historien er så poetisk og nydelig skrevet og i lydbokutgaven er det Kim Haugen som leser. Han er en av mine favorittoppleser og gjør det fenomentalt bra.

Komposisjonen er spennende og jeg satt lenge å undret hvordan han skulle knyte Funder og Frank sammen, men det funka. Morsomt med Ella Fitzgerald sin sang "Blue skies" som bindeleddet og gjennomgangstema gjennom hele boka.

Lydboka utkom i 2012 og er 12timer og 30min lang.

Unn deg selv en nydelig opplevelse med denne lydboka!
En super julepresang å gi bort! 

3 kommentarer:

  1. Du er en skikkelig lesehest! Veldig flink til å formidle det du leser er du også. Jeg er imponert!
    ( Har ikke lest denne heller, jeg.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Jo mer jeg jobber på verkstedet, jo mer lydbøker hører jeg. Det er så avslappende og deilig å høre på en fortelling istede for masse musikk mas i ulike sjangre fra radioen.
      Så derfor blir det noen lydbøker framover nå.

      Skal ha utstilling på Peder Balkesenteret, Toten med åpning 4 mai - 11.august. Så det er bare å stå på. Det blir noen nye kroner og smykker av ulike slag regner jeg med.

      Slett
  2. Skulle ønske at jeg hadde mer tid til å lese bøker. Lydbøker får jeg aldri hørt. Men denne må jeg nok vurdere. Håper jeg får lest mye i julen.
    Takk for dine anbefalinger.
    Hilsen Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!