søndag 4. august 2013

Hagerup Inger "Det kommer en pike gående"


Inger Hagerup skrev tre erindringsromaner fra sin barndom. Jeg har lest alle før, men kom over denne som lyd bok, som hun selv leser inn og jeg måtte bare minnes henne litt.

Denne første boka handler om hennes tidligste år fra Bergen. Hun mistet faren sin som småpike akkurat når han skulle bli kompanjong og de kjøpte hus.  Moren var overlykkelig og hadde store planer, men hun falt helt sammen når mannen døde. Hun gikk inn i en depresjon som like plutselig opphørte den dagen lillebroren var utsatt for en nesten ulykke, da våknet moren og husket hun hadde to barn. Moren, Inger og broren var blitt kastballer som bodde hos mellom ulike slektninger  en kort stund av gangen. Inger synes moren var svært tafatt, hjelpesløs, tiltaksløs og håpløs mor som ikke klarte noen ingenting, hun hadde heller ingen praktisk sans.
Inger derimot kunne ikke tie stille og ble kalt "Blåmusa" hun skulle ha rede på alt.
Hun var nok en oppvakt ung pike.

Se smykket jeg har laget til: Hommage til Inger Hagerup på min hjemmeside/blogg og alle de andre smykkene som jeg har dedikert til ulike kvinneskikkelser som har betyd noe for meg, samtiden og ettertiden.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!