onsdag 26. november 2014

Mye sterkt stoff om dagen



I dag er det 72 år siden fangeskipet Donau gikk fra kaia i Oslo til Tyskland fullastet med jøder ombord. Jeg sitter å ser på Dagsrevyen og minnes Ruth Maier  som var "tvillingsjelen" til Gunvor Hofmo som jeg har visualisert i smykkeserien min over kvinner jeg har hedret på kunstnersiden min HER


Har akkurat lest om krigsseilerne i Jon sin bok og har kommet halvveis i Marte sin bok om jødene i Oslo

Og på verkstedet:

 er jeg i full sving med å lage hederssmykke til Anne Frank, så her er noe jeg driver å kikker på, blar i og lytter til når jeg er der.

Har kommet så langt, men det blir nok ferdig til beg. av januar.


ELLERS:
Denne boka var skremmende og rystende med krigshistorier, flott bok!

De to første er krigshistorier som jeg har lest tidligere i år, Kaurin sin bok om en jødefamilie og
 Svik var fantastisk, den siste er ikke påbegynt.


 Jeg er inne i en periode med utrolig mye stoff fra krigen, det må jeg bare konstantere!

6 kommentarer:

  1. Skal si du har laget deg et fint 2.verdenskrig prosjekt. Er inne i et selv for tiden, veldig interessant og lærerikt. Har Ida Jackson sin bok liggende klar på iPhon`en og en gammel utgave av Sult blir med på tur i helgen. Jødene i Bergen blir minnet med fakkeltog fra hjemmene sine på Møhlenpris i dag - det er en dag vi ikke kan være stolt av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ble litt sjokkert selv, når jeg samlet det sammen på denne måten.
      Jeg ble så rørt av innslaget på Dagsrevyen i dag, så jeg måtte bare.

      Slett
  2. Oi, ja, her har du samlet mye sterkt stoff!
    Tenkte å ønske meg Marte Michelets bok til jul. Tor holder på med Jon Michelets " Sjøens helt".
    "Anne Franks dagbok" vant jeg i en stilkonkurranse på skolen i 7. klasse. Den gjorde enormt inntrykk! Gleder meg til å se smykket du lager til henne ferdig :)
    Det er nesten overveldende å se alt dette stoffet samlet, slik du har gjort her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Martes bok er en veldig viktig bok, jeg driver med den nå og det er ganske konkret, sjokkerende og flott fakta hun kommer med. Så den er absolutt verd å lese.

      Slett
  3. Blir du ikke deprimert av å fordype deg i dette stoffet nå? Det er mørkt og trist ute, og vi trenger noe lystigere synes jeg.
    Men en god helg ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Tin og smykker må bli ferdige uansett hvordan vær det er. Men enig at nå er det trist om dagen, litt for korte dager.
      Men så er det ikke lenge til sola snur, så vi får brenne lys imens.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!