torsdag 22. januar 2015

Nilsen Tove "Konge i snø"


Lengselen etter å bli sett eller elsket gir seg ikke

Faren på 91år og hennes to døtre skal feire jul sammen, da kommer alle minnene, om kjærestene, mor og far.
Mor er død og hun minnes en oppvekst som er ganske så sær, med en merkelig mor som er hjemmeværende husmor. Hun får penger fra faren til innkjøp, men serverer han ikke middagsmat, det må han ordne selv. Dette bunner i at hun skal straffe han siden han har vært utro med en annen kvinne. Likevel forsetter familielivet.

Hun så aldri den mannen moren så, som barn så hun bare den pappaen som lekte, tulllet og var glad i henne, mens moren ser mannen som har bedratt henne med en annen kvinne. En skjørtejeger. Hun er lojal mot sin mor, men elsker sin tyske far. Moren kalte han de verste ting, som Goebbels osv når hun ble sint på han. Da gjemmer hun seg i skapet. For en stillingskrig mellom foreldrene og attpåtil har hun ikke søsken som man kan snakke ut med! For en forferdelig oppvekst!

En gang blir hun med faren til Tyskland, det er faren hjemby i Sachsen på 1990 tallet, bare noen år etter at Berlinmuren falt. Hun selv er blitt voksen, forfatter, mor til to jenter og har samboer. Moren liker ikke at hun skal dra med faren til Tyskland, men da moren kan få passe jentene, da er det greit! Hun er verdens beste og snilleste bestemor.

Dette turen fortelles i nåtid med mange retrospektive tilbakeblikk på familien sin. Faren blir en annen på denne turen, han prater og er i sitt ess hele tiden. Han har et annet liv der, kjenner mange folk og er en mann mange liker og respekterer. Hvorfor er ikke moren med dit?

Hun, forfatteren forelsker seg på turen og hva skjer med henne? Det er tittelen på boka....

Sorry, Tove jeg syns den var litt rotete fortalt og tam. Jeg fikk ikke et godt grep på faren, kanskje han var for kuet av moren, han hadde ingen ryggrad hjemme. Moren fremstår sterk og myndig, men det fortelles lite konkret om henne, litt halvkvadede episoder bare. Fra hun var 45 år og ble bedradd brukte hun mye tid på å stelle seg, var hun bare alene?

Tematisk er det mye spennende her, men det skulle vært sortert litt mer og vært utbrodert litt mer noen steder. Der er fint med hint, her ble det litt for mye for meg!
Innimellom er det mange fine historier, særlig fra Tysklandsturen.


Oppleser av lydboka var Ingrid Vollan, ikke så veldig engasjert i teksten.
Lydboka varte i 7.t 20min
Utgitt 2014 på lydbokforlaget.no



Bilder tok jeg på Litteraturfestivalen på Lillehammer 2014, av Tove Nilsen som prøver å intervjuer Herbjørg Wassmo på siste bildet. De hadde det så gøy!

4 kommentarer:

  1. Heisann!

    Jeg liker bøkene hennes...
    Takk for siste hilsen på bloggen min. Blir du med på BSW i morgen. Du er en av veteranene, vet du!
    Er spent på om ny giv kan få flere ut av sofaen. Det er en anledning til å få flotte bilder på bloggen samtidig. Du har alltid gode bidrag, Ingun, bilder av herlige østlandbygder med bølgende åkre, gule eller hvite alt ettersom... Flotte kultulandskap.
    Ha god helg uansett tur eller ikke ;:OD)

    SvarSlett
  2. Denne boken skal jeg lese! Ha det bra der du er! En god søndagskveld ønskes av Tove

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke lest mye av Tove Nilsen. Vet ikke hvorfor. Det er en balansegang, dete, å ikke overforklare og bare antyde. Leseren må jo forstå hva det er snakk om.
    Gratulerer med dagen, forresten! Håper du får en strålende dag! :)
    Klem fra Jorun

    SvarSlett
  4. Gratulerer med dagen du har hatt! Jeg har ikke lest noen av hennes bøker, og jeg tviler sterkt at jeg blir og gjøre det. Enten fenger en bok, eller så gjør den det ikke. Kommet hjem i fra ferie?

    Varm hilsen i fra nord

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!