mandag 9. februar 2015

Guillou Jan " Att inte vilja se"




Vi er mest hos Lauritz sin fam. i Saltsjøbaden i Sverige, det er krig i Europa!

Den 4 boka i fortellingen om Lauritzen brødrene. Nr 3 var Mellom svart og rødt, der er linker til de første bøkene.

Lauritz sin bro konstruksjon brast i 1940 og 18 mennesker døde. Han jobber med å bygge opp igjen Sanderbroen, det tar han 4 nye år. Det er krig og mye uro i Europa.

Lauritz sin eldste sønn Harald er SS offiser i Tyskland og forflyttes til Norge. Ingeborg og Lauritz eldste datter Johanne jobber for hjemmefronten og en dag kommer Harald hjem til Saltsjøbaden for å varsle sin familie om at Johanne er observert og han vil advare sin søster, hun blir skutt neste gang hun drar til Norge.
Harald er ut stasjonert som SSoffiser i Oslo. Yngste datteren Rosa er spion av noe vi ikke får vite.
Derfor er det ganske store motsetninger innad i familien. Lauritz engasjere seg ikke, han prøver å unnvike å ta stilling. Dette sliter enormt på familien.

Sverige er inndratt i krigen ved at vi støtter finnene? Eller, hvordan blir dette, alt er litt uklart for alle, hvor står Sverige? Mange politiske diskusjoner som er ganske spennende sett ut fra norsk ståsted som vet jeg lite om, hva som skjedde i Sverige. Johanna kommer skadet hjem og vi skjønner at hun har vært med i den sabotasjen aksjon. Skummelt!

Ingborg er syk, men sier ingen eller lite om dette. Lauritz og Ingborg drar på en fin rortur ut til Hestholmen og der tar de opp tematikken rundt det at Ingborg har kreft og vil komme til å dø. De får snakket ut om døden, gravsted, arv, testament og alt som har med det å forlate livet å gjøre. Ingborg synes det er trist at hun ikke får oppleve å få se sine barnebarn. Vakkert, sterkt å ta en slik avskjed  og kunne snakke om det som ektepar er fint.  Harald regnes ikke med bland de som skal få noe, han er SS og Ingeborg vil ikke ha noe med han og gjøre.

Det blir harde tider for Lauritz, når Ingborg og Karl dør med bare noen dagers mellomrom. Lauritz går inn i depresjon og synes at verden raser sammen rundt han. Folk unngår han og alt er tomt.
Julen er trist og tom.

Brita, husholdersken opp i Lunde der Sanderbroen bygges får han varme følelser for, de får en sønn Henning. Det får ingen vite noe om, men økonomien sikrer han for henne og barnet.

Det blir den kalleste vinteren i manns minne,1942.  Etter at det har vært en tørkesommer i 1941. Morsomt, det stemmer helt med mine onkels notater. Guillon er dyktig på formell data.

Familiens største investeringer er i Tyskland, og når Berlin bombes blir Lauritz forbannet, Krigen er jo slutt!
Når den vakre byen Dresden bombes sønder å sammen gir han nesten opp. Alt som har skjedd under krigen med jødeforfølgelsene, konsentrasjonsleirene osv har han ikke ville se, men nå går det opp for han og går tilsengs i frustrasjon.....

Jeg har blitt kjent og føler for familien. Særlig når hans moderne døtre kommer hjem og skal ha barn og ikke vil si hvem som er faren .....
Bok 3.likte jeg ikke så veldig godt, men denne har absolutt tatt se opp..... bra!

Harald som de fikk beskjed om var død, kommer hjem med de hvite bussene sammen med dansker og nordmenn. Han hadde jo norsk pass....... så dette blir spennende å følge med videre når neste bok kommer ut..

Boka utkom i 2014
Lest av Tomas Bolme, litt hakkete de første timene, men så ble det riktig bra.
Tid 14t og 22min, lastet ned fra Storytel.no

2 kommentarer:

  1. Flott omtale Ingun! Jeg følger også med på denne serien, og likte boken godt. Har ikke prøvd Storytell, men tenkte å anbefale det til min mor som skal operere øyet om en uke, og kan ikke lese på en måned.

    SvarSlett
    Svar
    1. Storytel funker bra syns jeg, men har bare hatt et prøveperiode som varte i 14 dager.
      Tror ikke jeg skal binde meg til noe abon. for jeg liker å låne på bibloiteket. Men, det er fint å få høre bøker på svensk som du ikke får lånt andre steder. De er herlige å høre på svensk.

      Jeg var veldig skuffet "Mellom rødt til svart" men denne likte jeg veldig godt og gleder meg til neste!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!