onsdag 24. juni 2015

Vatne Bjørn "Slik skal vi velge våre ofre"



En flott bok som tar opp papparollen som han må klare og sinne han tar ut på blogging...


Aina og Kjetil er begge fra Ålesund, de traff hverandre i Bergen under studietiden og flyttet sammen.   I tre år bodde de i Bergen, før de flyttet tilbake til Ålesund. De hadde en drøm om å flytte til Amerika og leve i et anderledes samfunn, men så blir hun gravid.


Aina dør da datteren Ingrid blir født og Kjetil blir en alene pappa. Hverdagene er ikke alltid så enkle og alle syns det må være vanskelig å være alenepappa, men er det verre enn å være alene mamma?


Han blir møtt i barnehagen av helt andre forventninger enn andre foreldre, føler han veldig på.

Ingrid er nok ei jente som gjerne vil bestemme selv som fireåring. Så, han får virkelig prøve hvordan det er å være alene med en datter og setter fokus på at vi har nok ikke likestilling her på berget, med hensyn til å ta ansvar og hånd om små barn. Svigerforeldrene er ganske så underlige, er det de som sender barnevernet og PPT på han osv. .....nei, tror ikke det!

Kjetil gjør så godt han kan og holder hodet høyt hevet og holder kjeft mot alle som vill han så gjerne.

Han får ut sin aggresjon i sin provoserende blogg hvor han raser mot treningsblogger og interiørblogger. Der er han helt anonym og under falskt navn, så ingen skal kjenne han igjen.
Tror han, men det er en som kjenner han og spiller hans hatblogg innlegg ut i aviser osv.....

Kjetil er tilsynelatende en stabil person, men han gjør mye merkelig.

Hans jobb innen reklame har han fikset veldig bra, men med reklamen for småtingene??? og kvinnen....

Han drar til Syden og forteller ikke hvem han er, men at han er vegarbeider osv, Hvorfor?

Er det bloggen som er den truende eller er det Mette? 

En veldig fin bok, lettlest og om vanlige mennesker, for det meste og hva som driver de til å se og gjøre ting de ikke mener, men er frustrerte og er alene med sin tanker.


En vakker bok, om en pappa som elsker sin lille datter på fire år.

Les denne boka, den er nydelig skrevet!

Bjørn Vatne f 1976 er fra Ålesund og dette er hans debutroman


Boka utkom i mai 2015 på Gyldendal

Takk for lese eksemplar!


7 kommentarer:

  1. Artig å lese en bok hvor hovedpersonen er blogger :) Jeg likte den veldig godt, selv om jeg syntes Kjetil ikke akkurat var særlig sjarmerende. Fin omtale, håper mange flere vil lese denne boken i år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper også mange bloggere leser denne boka, for den er jo litt tankevekker. Kjetil var en merkelig skrue av en kar synes jeg også, ikke til å bli helt klok på...

      Slett
  2. Denne boka hadde jeg egentlig avskrevet, men etter omtalen din tar jeg saken opp til ny vurdering!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må innrømme at tittelen på boka ikke fenget meg, men innholdet var anderledes og bra, synes jeg!

      Slett
  3. Ja, dette var en god anbefaling!
    Takk for kommentar. Helt enig - nå må det bli sommer! Var på fjellet til i går, men da det kun var pluss tre på gradestokken i går morges, dro jeg hjem. Da hadde jeg fyrt på peisen hver dag. God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
  4. Godt å se at også du likte denne. En veldig god bok synes jeg, som jeg håper mange leser før de skal nominere til Bokbloggerprisen neste år.:)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!