fredag 9. oktober 2015

Jacobsen Roy " Fugler og soldater"

Noveller!

15 veldig forskjellige noveller som man må fordøye en etter en. Svært korte, men innholdsrike fortellinger.

Historien om lærerer som skulle prøve seg som aksjemegler syns jeg tross alt gikk hel til topps. Den måtte jeg høre to ganger for den var så imponerende. Litt som "spillerne" av Dostovjevski, men i moderne stil.

En annen heter "sigøynerne", en historie om fremmedfrykt og inngrodd mistanke mot et folkeslag som bare vill deg ondt. Egentlig ganske dagsaktuell, nå med alle flyktningene som kommer til Norge.

To ble nå nevn og betyr derved at de 13 andre ikke var dårlige. Jeg har bare ikke  tid til å skrive mer.
Les eller hør den selv.

Noveller er fantastisk noen ganger, når man har litt mye på agendaen slik jeg har for tiden.

Opplest av Wenche Medbøe, nydelig lest.
utkom i 2001 på Cappelen forlag
Spilletid 4t og 30 min.

2 kommentarer:

  1. Jeg liker godt å høre på noveller, spesielt når jeg er ute og går. Denne høres fin ut, må tenke på den neste gang. Bestilte meg akkurat Unni Lindell sin nye krimnovellesamling, den gleder jeg meg til :)

    SvarSlett
  2. noveller er fantastisk å lytte til om man har mye å drive med/mye på agendaen. For da kom
    Tankene og hva man hørt helt frem i minnet og man kobler ut alt annet og tenker på hva du akkurat har hørt

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!