fredag 13. november 2015

Ferrante Elena "Historien om det nye namnet"


Lykke, penger, ekteskapet  og kjærlighet, er det lett?

Historien fortsetter der den slapp i  første boka, "Mi brilliante veninne". Det er bryllup mellom den 16 år gamle Lila og Stefano, Elena sin venninne. Hva er det Lila ser i bryllupet? Der kommer Marcello inn i skoene hun laget og som de solgte til Stefano, hva slags mann har hun giftet seg med. Er dette et lurespill, hvem er jeg egentlig gift med?

Det viser seg at livet ikke blir et liv på roser for Lila, som har fått ny leilighet i den nye bydelen og har masse plass, penger og er bare hjemme hvor hun går i fine klær og er pent sminken. Volden ligger der, kan virkelig Stefano være slik? De er vant til at foreldrene gir dem en klaps på kinnet, men ikke at Lila må straffes. Elena er bekymret for sin venninne som blir mer og mer ustabil etterhvert som hun blir gravid, men mister barnet og  da blir Stefano sint på henne og mener det er hennes skyld.

Første del av boka er litt triviell og fortellende med hverdagshistorier, på kanten til at den ble kjedelig. Men, de første sidene må man komme seg over også begynner boka virkelig å ta seg opp. De drar til Ischia fem  venner på ferie med mor til Lila som husmor. Her treffer de andre som vi hørte om i første boka og det blir spenninger i forholdet mellom både den ene og den andre. Fra da av blir jeg en aktiv lytter på en helt annen måte merker jeg og på slutten av boka skjønte jeg hvorfor starten var slik den var. 

Lila er herskesyk på en måte, men underdanig på en annen og Elena som bare vil  at alle skal ha det bra. Her hører vi om vold, vennskapet, herskesyke, kjærlighet som er uutholdene og venner tross alt....jeg vil ikke røpe alt.
Sommeren er over og Elena reiser alene til Pisa til et opptak på Pisa Nationale, hun kommer inn og får stipend for å gå der. Der studerer og lever hun i flere og og får sin universitets utdanning. Livet der er anderledes enn hjemme i Napoli, vanskelig til tider, det går seg til. 

Det skjer så mye i boka, så det er umulig å fortelle bare litt. Jeg kan avslutte med slutten som har beskrivelser jeg ble helt bergtatt av og når det siste ordet er Nino, da gleder jeg meg skikkelig til bok tre.   Jeg må nevne at jeg blir helt matt og kvalm av, scener fra fabrikken hvor Lila jobber. Det er som å se en film, så beskrivende og troverdig fortalt. All  fattigdommen, mafiaen, kvinnesynet, kvinnefrigjøring, hirarki, om å komme seg frem og livet de levde.

Utrolig bra bok, hør den som lydbok fordi den er fantastisk flott opplest og tolket av Silje Breivik. Det er som sang i øren der nynorsken kommer så fantastisk flott frem. Det som er morsomt er at det hele tiden refereres til at nå snakkes det Italiensk, dialekt, slang osv, det er fantastisk morsomt å høre på hvordan hun definerer språket og hvordan folk snakker og oppfører seg. Boka er veldig fortellende og den gir så mange flotte bilder fra tiden, stemningene og tidsånden.


Om Elena Ferante:
Hun er født i Napoli i 1992 og har kommet ut med syv romaner. Navnet hennes er et pseudonym og ingen andre enn forlaget kjenner til hennes identitet. Hun slo igjennom med den første av bøkene i denne serien som heter  "Mi brilliante veninne". Jeg tenker at denne boka er skrevet av en professor i litteratur, som ikke vil stå frem pga. at dette ikke er høyverdig nok litteratur? 
NB: denne boka bør leses først ellers skjønner man ikke så mye av bok ta, tror jeg. Det er så mange navn og tilbakeblikk av hva som har skjedd, så det anbefales. 

Lest av den behagelige og herlige stemmen på nynorsk som tilhører Silje Breivik. Fantastisk bra!
Tid 17timer og 35 minutter som gikk alt for fort
Utgitt av Lydbokforlaget.no, lånt på biblioteket
Utkom i 2015

Andre som har lest den, Bøker og bokhyller og Artemisa

6 kommentarer:

  1. Så flott et innlegg. Jeg er også spent på neste bok, og jeg likte også best boka fra Ischia og utover..
    Takk for link, og god helg.:)

    SvarSlett
  2. Håper det ikke tar for lang tid før bok tre kommer ut!

    SvarSlett
  3. Så flott omtale du har skrevet! Jeg likte også boken veldig godt, mye bedre enn den første og jeg har lurt på om det var fordi jeg gikk over fra nynorsk på den første til engelsk på bok nummer to. Håper jeg greier å vente på den nynorske versjonen av bok tre, men hvis jeg tilfeldigvis kommer over den på engelsk, spørs det om jeg greier å holde meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke fått med meg at du har lest den, og på engelsk det var imponerende.

      Slett
  4. Denne må jeg jo bare lese! Midt i mitt interessefelt, med ekteskap og kjærlighet som ikke alltid blir som forventet, kvinnesak osv. Takk for tipset! :)
    Ønsker deg en god søndagskveld og ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men du burde begynne med første boka, det skal bli fire bøker i denne serien.
      ha en flott uke!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!