tirsdag 3. november 2015

Kjærstad Jan "Slekters gang"



En familiehistorie som flettes sammen med viktige begivenheter i  nasjonen Norge fra 1900 frem til idag.

I denne boka blir svært mye av har som skjedd i Norge av viktige begivenheter og hendelser fortalt, både  historiske, vitenskapelige, politiske, trender, stiler og  kunstneriske utfoldelse blir flettet inn i familien Bohre gjennom seks genrasjoner, historisk riktig i henhold til hendelse og årstall.
Et morsomt og anderledes grep ved at de det fortelles om går inn i stillingene/jobbene,  eller det fortelles at  venner/bekjente innehar denne rollen.
Bokas handling legges til fam. Bohre, som bygger på Agnes sin historie som drar på pilegrimsferd og treffer spanske Miguel. De gifter seg flytter til Norge også følger vi  deres etterkommere som får mange viktige roller og drar til fremmede kulturer og tar med seg hjem visdom og mange andre ting/opplevelser gjennom seks slektsledd. Historien er ikke kronologisk, så jeg måtte lage familietre for å holde orden.

Boka starter i Norge, den 6 april 1940. Rita Bohre har invitert til sin 44års fødselsdag hjemme hos seg selv på Lysaker. Rita er forsker og  forsker på fossiler. Det er den nærmeste fam og med to av de tre barna tilstede, Sigurd og Harald, de bryter ut i heftige diskusjoner og alle føler at krigen er i anmarsj. Brødrene begynner å sloss som smågutter....
Bjørg, er Rita sin yngste datter kommer hjem, hun har vært hos sin  jødisk venninne Esther. Albert er broren til Rita og vennen Max er der også. Broren er skipreder og driver med hvalfangst og tjent seg rik og er bosatt i Sandefjord. Max, proffessor i kunsthistorie er hennes gamle venn som hun ikke stoler på lenger.....

Maud, like seg på hytta si på Krokskogen, hun kaller det Maudland. Hun liker begge guttene både Sigurd som studerer juss og Harald. Hvem skal hun velge? En dag i mars-40 kommer Sigurd til hytta, hvorfor kommer han? Det var Harald som skulle komme, han kommer dagen etter og dette ble komplisert........

Harald våkner opp den 9. april og ser bombeflyene over Oslo, verver seg og dør ved Fossum bru ved Askim. Fantastisk flott fortalt om Haralds tanker og refleksjoner over livet, kjæresten Maud og bokkaféen han drømmer om å åpne i Oslo.
Maud er veldig opptatt av Rita og fotograferer henne ved flere anledninger. Maud vil bli journalist og elsker å lytte til Rita sine historier. Sigurd og Maud gifter seg, da det viser seg at hun er gravid.  De driver med en illegal avis og Sigurd må sone tre år på Grini, noe han vokste på.
Flotte fortellinger fra Grini og krigen generelt. Fred i Norge, men så skjer det fatale med Sigurd!. Maud sitter igjen som enke med Kaia og lille Roar.

Dette er anslaget i romanen, da satt jeg på limpinnen og kunne ikke la være å følge med på lydboka.

Rita har bare datteren Bjørg igjen. Bjørg opplevde at venninnen Esther ble fraktet vekk med Donau under krigen, dette vil prege henne resten av livet. Dette er feks en helt parallell historie til Gunvor Hofmo og Ruth Maier sin historie?
Bjørg gifter seg og får barna Laila og Bård, men er ustabil og er mye på Gaustad Sykehus. Laila derimot tar seg jobb på Bergensfjord for å komme til Amerika og vil oppleve Mills Davis sin musikk, men slik gikk det ikke. Hun møtte en svart mann som ble far til hennes sønn Olav.

Rita sitt viktig livsverk "Femina erecta", som aldri ble noe bok, men ett viktig mål i livet. Det handler om hennes kraft til kvinnefrigjøring fra mannsbastionen som styrer over alt, -inn i de innerste sirkler av alle instutisjoner av alle slag og utøver makt.
Det har blitt 1955og Rita, 59 år, treffer sin gamle kjæreste Konrad som er prest og de bli ny forelsket. Jeg liker historiene som kommer fra de var barn og Hun, Konrad og Max var som en Troika. De var hos Nansen, satt modell for Vigeland osv. Mange fascinerende fortellinger om vestkantkunstnerne som jeg likte veldig godt
 Maud  får seg jobb i NRK radioen på midten av 60 tallet og intervjuer Albert, Rita sin bror. Det funker å høre dette på lydbok, men å lese det blir kanskje litt langtekkelig.
Det er mye historie, portretter av kjente kunstnere og  tiden hva som skjedde er spennende om man er interessert i historie, kunsthistorie og stilhistorie slik jeg er.

Dette er en lydbok på over 20 timer og det skjer fantastisk mye. Det tar for seg hippi-tiden, jappetiden, børsmeglere, bolighaier og alle mulige sjangere av jobber og for ikke å snakke om reisene som disse menneskene tar rundt om i verden. Det er personene som det handler der og da som blir fortelleren og dette funker utmerket, synes jeg. Alle har en fin historie og fortelle, med motsetninger og egne tanker som gjør fortellingen spennende og levede.

Hva jeg syns om boka:
Jeg synes historien og teknikken med å flette fam inn i alt som skjer er fint. I all hovedsak likte jeg boka veldig godt. Det er naturligvis ikke alt man liker og noen av disse typiske Kjærstad utsagnene jeg har blitt litt lei  kunne han ha kuttet i denne boka. Jeg  tenker på når noe skjer, det er så dramatisk fortalt som feks: får en visjon, eller noe kommer som et lysglimt osv.litt.....for mye! Boka kunne vært kuttet ned, noen ganger ergrer jeg meg som feks: som når han begynner å forklare hva en folkevognbuss er osv, det blir kjett å høre på!

Jeg vil absolutt anbefale denne boka, for den er utrolig spennende fortalt, hvordan komposisjonene er lagt opp og slutten er vakker. Det er en historien om hvordan vi har kommet opp og fram i Norge!
Fantastisk bok!


Lydboka 20 t og 22min
Fantastisk bra lest av Ingrid Vollan, hun er verd en pris for denne boktolkningen
Lånt på biblioteket.



8 kommentarer:

  1. Ah, denne har jeg på vent. Måtte bare skumme slutten på innlegget, sjekke om du likte den. Her er prioriteringene harde resten av året, og kjekt å få litt hjelp til å vurdere hva som skal leses først og sist, for å si det sånn. Ble ikke skremt av det du skriver, selv med ankepunkter..

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er absolutt en bok man bør lese, den vil nok slå ann hos mange lesere og spesielt de som liker tykke romaner.

      Slett
  2. Flott omtale! Jeg begynte i går, og sitter klistret :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal bli spennede å høre hva du synes!

      Slett
  3. Dette er virkelig ikke ei bok det er lett å skrive om, for den er jo så sammensatt og rik på detaljer og finurligheter! Trur kanskje jeg likte den enda bedre enn det du gjorde ;o)
    Smilte litt til det du skrev om folkevognbussen, det kan sikkert virke som at noe blir forklart eller beskrevet for omstendig, men man må ikke glemme at "forfatterne" sitter i Den kinesiske føderasjon totusen år inn i framtida... Slett ikke sikkert at alt vi vet og husker nå er like innlysende da, og i hvertfall ikke sett i lys av all informasjon som har gått tapt etter Syttiårskrigen og Mørketida!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så sant! jeg glemte vist dette oppi all informasjonen som kom.
      Men jeg likte boka og har storkost meg med den.

      Slett
  4. Hei! Nå er det lenge siden jeg har vært på bloggen, har ikke følt meg i form en stund. Det er denne magen som plager meg. Skal til legen igjen i morgen.
    Morsomt at du minte meg på denne boken. Har hørt om den og tenkte jeg ville lese den, men har selvfølgelig ikke kommet så langt. Nå skal jeg jammen gjøre alvor av det!
    Ønsker deg en god søndagskveld og ei fin ny uke! Klem fra Jorun

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne vil du like tror jeg Jorun, men den er tykk. Håper det går bra hos legen!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!