mandag 15. februar 2016

Formgivings seminar i Oslo, fredag 12 feb.



Trond Giske, nestleder og utdannelsespolitisk talsperson fra Arbeiderpartiet startet konferansen. Han snakket om endringene i samfunnet og hvordan vi lærere bør lære de unge det de trenger. Kreative fag som formgiving er viktig i skolen påpekte han, mange ganger. Dette er nyttig og danner grunnlag for videre kunnskap. Det "du vet" hjelper ikke, hvis du ikke kan bruke det i kreativ tenking og kan stille kreative spørsmål og ha egne meninger seinere i livet. Da skal du svare på spørsmål og lete etter svar som ikke er, eller finnes. 
De må lære det grunnleggende i kunst og kulturfag  for det er "bakepulveret i kaka", det kan ikke sies bedre syns jeg!   Han sa utrolig mye fornuftig!

Turid Vold, høgskolelektor ved Institutt for estetiske fag, HiOA snakket om: Design eller Arkitektur? Ja, takk begge deler! 
Et morsomt og informativt innlegg om at formgivere også kan gjøre feil. Som f.eks. koppene som ble designet til Operaen i Oslo, som ikke fungerte som kaffekopper, så IKEA koppen er den du får servert kaffen i når du er på Opraen. Hun snakket om de tre store A ene som er nevnt under.

NB: alle fotoene er tatt med et lite lommekamera, med flekker på linsa og på lannnggg avstand, sorry kvaliteten!
Alvar Alto, designet et Tuberkulose sykehus i 1928 i Paimio, Finland. Det er enda i drift som sykehus fordi det er så godt designet, med lys, luft og alle detaljer er tenkt ned til minste detalj. Som bildet over viser er vasken designet slik at vannet ikke bråker når det treffer vasken.
Det viser hvor viktig god design er!

Arne Korsmo sitt hjem i Oslo,  bygde sitt modernistiske hjem i 1950 hvor alt kan flyttes rundt og gjøres om på null komma niks. Til verksted, forelesningsrom, kino, hjemmeliv osv

Arne Jacobsen som tegnet SAS hotellet i KBH, ble bygd 1957. Det skal nå total restaureres tilbake til slik det engang var før alle rare oppussinger. Det er bare et rom som ikke har vært endret og det er rom 606. Det var til dette hotellet han designet stolene over og alt annet interiøret. Han feilet helt på det vakre bestikket han tegnet som var helt ubrukelig, så ingen er perfekte.


Det var naturligvis mye snakk om de nye læreplanene på vgs. som skal hete: Kunst, Design og Arkitektur. KDA
Gro Ebbestad hadde et lengre innlegg om dette.

Mikkel McAlinden er kunstner og kunstfotograf. Han fortalte om bildene sine og hvordan han jobber i sin skapende prosess. Kamera er betrakteren og dette bildet er satt sammen av 14 bilder.
Litt morsomt, på Torsdag var jeg på Kunsthistorie forelesning på Hamar og da fortalte foreleseren akkurat om dette bildet. Mikkel hasjelerte litt over kunsthistorikere og gallerister på en morsom måte og for meg ble det ekstra morsomt.


Ole Thorstensen, tømmermester startet en debatt om "De manuelle" (ikke akademikerne) i sommer og det tok helt av i avisene så han skrev like godt en bok om dette, hvordan det er å være håndverker. Den heter: "En snekkers dagbok". Den kom ut i høst og sier litt om hva som er viktig å kunne. Hvor viktig det er med god opplæring for å bli en håndverker og å få opp effektiviteten og jobbet med mengdetrening, noe man ikke lærer på skolen, sa han. 
Knall bra! 
Han sto ikke stille et sekund slik at alle bildene ble uskarpe, men han sa utrolig mye fornuftig. Noe jeg vet pga at jeg tok mitt svennebrev på skole og som 20 åring var jeg plutselig gullsmed og hadde null erfaring, mengdetrening eller hurtighet i faget. Jeg kunne ingenting følte jeg, så for meg bar det rett inn på høgskole og tok etter noen år der diplom- oppgaven som designer.


Informasjonsgrafikk, foredrag  av 
Thorild Rygh, billedkunstner og lektor ved Ullern vgs. Hun snakket om informasjonsgrafikk som kan gjøres på mange kreative måter som her, uten kjedelige male men med humor! 

Man kan superflott lage grafer ved hjelp av ballonger og foto som her

Årets vinner av Informasjonsgrafikk, er dette bildet.  Husker ikke hva han heter?


Jadwiga Blaszyk-Podowska, kunstner og dosent på Høgskolen Sørøst -Norge (Notodden) fortalt og viste masse av sine prosjekter. Veldig mye bra, men nesten litt for mye inntrykk på en gang, men spennende.


Så dette ble en flott dag og fine turkise vårsko fant jeg i en skobutikk på vegen til toget,- så ble det helg!

3 kommentarer:

  1. Dette må ha vært en helt topp dag for deg! Veldig mye interessant og spennende.
    De turkise vårskoene må vi få se bilde av! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var en hyggelig dag. Jeg ble bare så lykkelig over å finne turkise eller mørk sjøgrønne sko hos Alvo. Den fargen hadde jeg nemmelig ikke i skosamlingen min.

      Slett
  2. Der skulle jeg ha vært skjønner jeg. Heldige deg og takk for at du deler oppleveleser.
    Klem fra Kari

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!