søndag 3. april 2016

Nesser Håkan "Elleve dager i Berlin"



En eventyrfortelling om Arne

Jeg trodde det skulle være en roman fra Berlin, så jeg gledet meg til å starte. Boka handler om Arne Murberg, en mann på 34 år som har en liten hjerneskade fra en stupeulykke i barndommen. Han regnes som treg, sær og spesiell, uten andre venner enn far, onkel og tante. Disse tre styrer livet hans.

Faren til Arne dør og på dødsleie forteller han at moren ikke er død men bor i Berlin. Han må oppsøke henne og levere et skrin. Han kommer seg avgårde og det er ikke måte på overdriving av hans adferd i Berlin. Han legger seg ned på en benk, med skoene plasser under benken for å ta en lur osv. Skoene blir stjålet naturligvis og han kjøper seg de gule skoene som jeg koblet til reiseskildring av en helt annen sort.

Han treffer ei jente i rullestol, det er Beate og ting begynner å skje, aaaayyy....her er vi i eventyrverden med gal proffesor, heksejakt osv.

Noen ganger faller bøker ikke helt på plass i mitt hode og denne passet ikke så bra inn, iallefall ikke nå.
Jeg syns det var en bok som hadde passet under kategorien ungdomsroman. Da hadde jeg hatt en annen opplevelse av den og betraktet den med helt andre øyne. Jeg hørte den fra  begynnelse til slutt, men nei, den var ikke noen lytteropplevelse jeg syns var nevneverdig og kommer til å glemme den kjapt.

Spilletid 8.27
utkom i Sverige 2015,
utgitt på lydbokforlaget i 2016
Lest av Morten Røhrt
Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Artig hvordan bøker treffer oss forskjellig. Jeg likte Himmel over London så dårlig at jeg begynte lesingen av Elleve dager i Berlin med klump i halsen. Siden jeg følte det gikk bra denne gangen, var lettelsen stor og jeg frydet meg over både hovedpersonen og skrivestilen. Det var mye som var sært her, både oppførselen til Arne og det overnaturlige aspektet, men den traff meg på rett dag :)

    SvarSlett
  2. Slik er det noen ganger at man har store forventninger til en såpass stor forfatter med så lang merittliste. Så får jeg den ikke til å stemme med forventningene, eller er det tid og sted som ikke stemmer.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!