søndag 8. mai 2011

Sigrid Undset "Jenny"

Jenny er en av mine favoritt bøker fra unge dager, men det er mange år siden jeg leste den sist, faktisk så er det såpass lenge siden som når jeg tok Norsk GF og den sto på pensumslista (ca 20år).  
Denne gangen var det i lydbokutgave jeg hørte den, lest av  Janne Kokkin som tolket boka veldig bra.Ca 10 timer.

Boka utkom i 1911 og vakte stor oppmerksomhet.  
Jenny er en klok idealistisk ung kvinne som ønsker og drømmer om å bli den malerinne og kunne leve av det. Handlingen starter i Roma og har utrolig vakre bilder og beskrivelser av Roma  i teksten. Sigrid Undset var fantastisk til å beskrive naturen med blomster, dufter, kunst, lyset, stemninger, følelser og ikke minst klesdrakter og holdninger  i tiden.     

Det er en kjærlighetsroman, men med mye mye mere mellom linjene. Sett med datidens øyne må den nok ha vært svært  opprøsk ang livsførsel, snakk om likestilling, kvinnefrigjøring og hvordan hun beskriver og kritiserer kvinnens stilling i samfunnet den gangen.
Nå har jeg lest Tordis Ørjaseter sin biografi om Sigrun Undset ( Menneskenes hjerter) og ser veldig mange fellestrekk og opplevelser som hun hadde i sitt virkelige liv.

Jenny er en kvinnelig kunstner som lever det glade livet med vin og lange netter på restaurant med menn og kvinner, og  forholdet de hadde ovenfor hverandre.  Det flotte forholdet som Jenny har med Gunnar Heggen osv
Jenny som forelsker seg i Helge Gram og reiser hjem til Kristiania. Der  treffer hun Helges far og de får et forhold som ender med svangerskap........osv jeg røper ikke alt.

Men Gunnar får henne tilslutt til Roma, og hun begynner å jobbe igjen med maleriene sine. Men den ender trist og det synes jeg er så synd. Men Sigrid Undset har en vakker beskrivelse av Italiensk natur på slutten.
Dette er en vakker bok, den er også filmatisert.

Men tenk det er hundre år siden den kom ut. Samfunnet har forandret seg, men ikke vi mennesker. Vi har den samme lidenskap mot det vakre og kjærligheten enda. 
Les den eller hør den og kos deg!  

NB: SE Smykket som jeg har laget til Jenny på min kunstnerblogg:  http://ingunkleppan.blogspot.no/2013/06/sigrid-undset-jenny.html

4 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest noe av Sigrid Undset faktisk og det burde jeg ha gjort. Jeg er så lettrørt og vet at jeg griner og griner når det går mot slutten i den type literatur. Kanskje derfor jeg lett sniker unna bøker jeg vet jeg kommer til å grine av. Saras nøkkel er også en bok jeg bare ikke orker tanken på å lese, ei heller se filmen. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Tenk, denne lydboka har jeg nettopp lånt på biblioteket! Jeg får ofte følelsen av å følge i hælene på deg. ;-) Og med din flotte omtale gleder jeg meg enda mer til å ta fatt på den!

    SvarSlett
  3. Dette er en bok jeg leste for noen år siden og den gjorde sterkt inntrykk.
    Sigrid Undset har nok skildret livet som kvinnelig kunstner for hundre år siden temmelig realistisk.

    Det er noen av disse kvinneskjebnene jeg tenker på når jeg jobber med brudebildene også. "Hvordan var det å være deg? Hvordan ble livet ditt?"

    Heldigvis gikk det bedre med de fleste enn det gjorde med Jenny, men mye fortrengt dramatikk og skjulte hemmeligheter legger bak vakre fasader.
    Men kunstnerne hadde liksom "lov" til å leve ut lengsler og begjær som "pene piker" og "skikkelige folk" måtte undertrykke.

    SvarSlett
  4. Jeg må nok bekjenne at jeg har ikke lest ei bok av Sigrid Undset.
    Jeg prøvde en gang, men gav fort opp. Tror nok at det er bedre med en lydbok i alle fall for meg..

    Ha en fin uke!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!