torsdag 1. mars 2012

Enger Cecilie "Kammerpiken"


En morsom roman om å elske tekstiler og om viktige valg i sitt liv.

Historien er om Hilda Cooper som kom til Oslo i 1926 fra England, da ble hun  kammerpike for dronning Maud. Vi hører om hennes ekstreme kjærlighet for å holde orden på Mauds garderobe, noe jeg som synes er spennende kulturhistorisk å høre om. Jeg synes jeg ser for meg kjolene og må nok ta en tur opp i Kunstindustrimuseet enda en gang for å studere dem nøye.
Vi hører jo naturligvis om de kongelige også, men det er ikke jeg så opptatt av. Etikettene og hvordan de medmenneskelig behandlet hverandre synes jeg er mer interessant.

Hun velger bort kjærligheten fremfor sitt liv som tjener eller kammerpike som det heter. Det er trange tider i Oslo med demonstrasjoner i de harde tredve åra, og mange mente at kvinner bør være hjemme slik at menn får jobbe osv, bra tidsbeskrivelser fra krigens dager og andre skandaler.

Hun føler at hun er den som står Maud nærmest, men allikevel er det et hierarkisk samfunn innen for slottets vegger. Hun ble værende på slottet helt frem til sin død. Boka starter og avslutter med oppussingen av slottet i Oslo i 1991.

Det er hennes fantastiske lidenskap jeg synes er mest spennende, og er absolutt verd å lese for å se historien fra en kammerpikes vinkel.

Spilletid 6t34min lest av Gisken Armand

1 kommentar:

  1. Så bra at du likte boka. Og jeg er enig med deg at det ikke er de kongelige som er mest interessant her.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!