søndag 1. april 2012

Svein Tore Kleppan i KUNST, tidsskriftet


 Broren min Svein Tore Kleppan som er billedhugger, blir omtalt over mange sider i dette bladet.
Veldig morsomt og fint skrevet. 
Der får man vite ganske så mye om hva han har drevet med, utført av kunstverk og mye annet.

Dette er min mors slektsgård Amundgård, hvor han nå bor.
Den skal vistnok ha vært i slekten fra 1300  tallet og ligger på Hundorp i Gudbrandsdalen.

Atelierbygget som han satte opp av gammelt tømmer

Stedet ligger vakkert til og her ser man rett inn i Jotunheimen.

Det er skulpturer over alt der, her fra terrassen en sommerdag

Fra kjøkkenkroken/tegnekontor og Ragnhild i bronse.(på Hamar)

Han forteller i artikkelen om at han statet med å ta svennebrev som treskjærer og den videre utdannelsen på kunst og håndverks skolen  og kunstakademi tiden. Mange morsomme historier!

Svein Tore er en dyktig felespiller og har laget veldig mange feler.
 Her er en og han har alltid med seg fela.

Dette er en hardingfele han har laget

Her ser vi to ungdommer  lager seg fele sammen med Svein Tores 
kamerat og instrumentbygger Hans. 

Fele under produksjon laget av ungdommene, med god veiledning av Svein Tore

Noen ferdige til lakkering, det er mye pussing og lakkering, strøk på strøk.


Alltid hyggelig å komme hjem til Svein Tore, og som det står i bladet så er han er
sulten billedhugger og elsker å jakte og drive å bearbeide og lage mat.
Løp og kjøp bladet og kos deg i påsken!

Svein Tore hjemmeside:http://www.kleppanskulptur.no/
 bloggen hans: http://sveintorekleppantegneblogg.blogspot.com/


GOD PÅSKE !
Jeg skal bare våre hjemme, men det er også deilig!

6 kommentarer:

  1. For et fantastisk sted å bo! Og for en historie, tenk en slektsgård fra 1300-tallet, da!
    Jeg løper og kjøper dette bladet med en gang!
    For en fantastisk søskenflokk, sier jeg igjen! :)

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Lurer på om broren din en gang har vært gift med min kollega Bente????
    'Ragnhild' tror jeg også i sin tid sto ved inngangen til Østfold sentral sjukehus, har ikke sett ho de siste åra. Skulle fotografere alle skulpturer i Fredrikstad for et undervisningsprosjekt, men fant aldri ut hvor ho var blitt flytta og ingen kunne fortelle meg hvor heller!!!
    Jeg ga en noenlunde lik kommentar som du skrev ang jugendhus, til Eldbjørg. Det er en viss stilforskjell på jugend og art nouveau også når det gjelder utsmykking.
    Skal kjøpe meg boka om gamle trehus når den kommer ut i juni. Se annonse fra Bygg og bevar på en eldre post på bloggen min!

    Go' påske til deg også ;:o) . Vi drar til Lia!

    SvarSlett
  3. Nei, jeg blander kortene ... det var Svein Rønning bente var gift med....

    SvarSlett
  4. PS men vi gikk samtidig på Notodden, 76/77 !
    Det er der jeg har han fra, vet du ;:OD)

    SvarSlett
  5. Riktig påskelektyre er i hus ( bladet "KUNST" :)
    Takk for flott kommentar til adopsjonsinnlegget mitt! " Itte no' knussel!",sa dere og tok hele søskenflokken! Modig gjort!
    God påske til deg og dine også!

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!