fredag 10. april 2015

SWEENEY TODD på det Norske teatret

Ja, så sitter jeg i salen og venter på at stykket skal begynne. 
Jeg har tatt dette bilde før forstillingen begynner, for man får ikke ta bilder under forestillingen. 
NB: Alle bildene under er fra katalogen 
 Frank Kjosås i tittelrolla som Sweeney Todd, han spilte veldig bra og er den barbereren, hvor stadig folk dør under hans kniv
 Charlotte Frogner er husfrua hans, Mrs. Lovett, og hun har sin pai butikk hvor......ja, makaber historie!
De to var på scenen nesten hele tiden.

  Silya Nymoen har en forteller-rolle, noe som er helt nytt i dette kjente film og teaterstykket.
Jeg trodde hun skulle spille fruen, men så feil kan man ta.
Hun synger og har flere roller, dette kan hun!

Joanna, ble spilt av Mareike Wang og hadde en fantastisk stemme, mens Morten Svartveit som var Anthony nådde ikke helt opp. Eller kontrastene mellom disse to ble litt for store
  
Stykket var litt kjedelig i starten, vanskelig å fatte hva de sang, men det tok skikkelig av og de var et fantastisk sceneshow, med blant annet mange dukker som var veldig effektfullt, som her.
Scenefolkene var veldig synlige under hele stykket og det fungerte veldig bra, utrolig mye flotte sceneskift som var ganske så raffinert gjort.
Jeg likte stykket bedre og bedre etterhvert, og det tror jeg alle jeg snakket med gjorde også (vi var på kollegatur med jobben). Man ser og opplever ting helt forskjellig ut ifra interesser osv. 
Jeg likte scenografien aller best, den var flott!
Masse fine farger, modeller, ting som skjedde, stillaset, sykkelen osv

Sweeney-Todd-scenebilde

Hentet fra katalogen/nettet:
Stephen Sondheim er ein meister i moderne musikkteater, tekstforfattar i West Side Story, men mest av alt ein allsidig komponist som Det Norske Teatret mange gonger har kunna glede publikum med. Til å skape den rette stemninga er Arne Nøst hyra som scenograf, medan Ingrid Nylander står for kostyma, slik dei gjorde påShockheaded Peter. Saman skal dei finne fram til ei atmosfære og eit univers som legg vekt på teaterleiken. Det vil bli både fargesterkt, skrudd og fullt av overskot. Det er berre å sjå fram til vårens knivskarpe thriller med skrekkblanda fryd.
Teatersjef Erik Ulfsby gyv laus på nok ei burlesk og uhyggeleg historie på Hovudscenen. No er det ikkje små uskikkelege barn som skal til pers, som i Shockheaded Peter, men ein slesk dommar, og alle som står i vegen for den hemngjerrige Sweeney Todd. I lag med kompanjongen Mrs. Lovett opnar han ei uhyggeleg blanding av barbersjappe og pai-restaurant. Todd blir etter kvart ein respektert barberar, og ingen spør kor kundane hans blir av – men som det heiter i sluttsongen i 1. akt: Alle blir servert. Og paiane til Mrs. Lovett blir umåteleg populære…


4 kommentarer:

  1. Kan tenke meg at det var topp og oppleve! Husker filmen med Johnny Depp i hovedrollen, det var litt nifs. Og jeg tviler ikke på at teater stykket var nervepirrende til tider.

    Ha en fin lørdag.

    Varm hilsen fra nord.

    SvarSlett
  2. Her har du hatt en fin opplevelse, Ingun! Skulle gjerne sett stykket :) Ønsker deg god helg fra et regntungt Bergen.

    SvarSlett
  3. På teater er det lite blod, men mange fine tekniske løsninger var gjort for å beskrive.
    En flott opplevelse var det ialefall

    SvarSlett
  4. Jeg kjenner historien. Kanskje må vi tenke oss bedre om før vi spiser ute?!
    Silya Nymoen har jeg sansen for. Der er det temperament + flott sangstemme.
    Gikk forresten på Operaen i dag, og tittet inn vinduene på baksiden. Der kan man se at de sitter og syr kostymer. Litt av en jobb! Mye som skal til for en oppsetning! Hilsen fra Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!