fredag 12. mai 2017

Riley Lucinda "De syv søstre"

                                  

                                           Første boka i serien om de syv søstre, om Maia

Jeg startet med å lese bok nr. tre i serien om de syv søstre, den handlet om Star "Skyggesøsteren" og det var litt avveksling fra annen litteratur jeg har lest i det siste og tenkte at jeg bør få med meg starten og bok nr. to, før bok fire kommer ut.

Det er et spennende tema om seks jenter som er adoptert av den merkelige mektige mannen Pa Salt. Han er akkurat død og ville begraves i hemmelighet ute på det åpne hav. Hvorfor? Dette lukter snusk!

 De seks jentene møtes i familiens hus Atlantis, i Sveits og vi blir overfladisk kjent med dem. Der har de vokst opp i trygge omgivelser i skikkelig overklassestil. 
Ma er ikke moren eller kjæresten til Pa, men Maria som har vært husholdersken eller bestyrerinnen i huset? Hvorfor har de ikke et normalt morsforhold til henne? 
Hva Pa gjorde-arbeidet med, får vi ikke helt vite bortsett fra at han driver en bedrift og er mye på farten. Hvordan kunne han som enslig mann plukke opp seks adoptivbarn på 80 tallet? dette skurrer....

Maia er den eldste av jentene i boka, hun er 33år. Da Maia var tre år kom Pa hjem med Ally, som ble  fantastisk flink på fløyte, nå konkurranse-seiler. Star og Cece er det tre mnd. mellom og de henger sammen som noen turtelduer og reiser verden rundt. Da Maia er syv år kommer Tiggi og til slutt Elektra.
Det er et trist møte og de er sorgtunge på hver sin måte. Vi blir introdusert for dem og hvem de er.
Det deles ut en konvolutt til hver og diverse informasjon om hvor de kan finne sitt opphav. De får også vite koordinatet, der de er født. 

Maia sin konvolutt inneholder et bred fra Pa og hennes koordinat, der hun er født. Hun søker på nettet og finner ut at hun er født i Rio de Janeiro. En keramikk bit og halskjede med måne-stein er alt hun får som spor.

Dette fører Maia, ut i verden. Faren hadde oppmuntret henne til å studere portugisisk, noe hun gjorde og hun jobber nå som oversetter. At hun skulle være født i Brasil var et lite sjokk, hun dro til Rio de Janeiro.
Hun starter med å finne det koordinat, bredde og høydegrad der hun var født. Hun går til huset og finner en gammel dame og ei hushjelp, og de kaster henne nærmest på dør. Husets frue er svært syk og må ikke forstyrres…så begynner jakten ved hjelp av historikeren og forfatteren.

Izabel Bonifacion blir en kvinne vi får høre mye om. En vakker jente med Italienske røtter som i 1927 var 18 år og ble forlovet med en mann, Gustavo med et godt navn, men de hadde lite penger til å holde i orden hus og verdier. 
Faren til Izabel var en nyrik kaffe-baron som har bygd seg opp. Izabel synes han bare er opptatt av status og hvem man er og hvilke kretser men kan og bør tilhøre. Hun føler hun er på "Kjøttmarkedet som ung, vakker og rik ung jente".

Izabel er svært opptatt av kunst og har studert kunsthistorie, så etter noe overtalelse godtar forloveren Gustavo at hun kan få dra til Europa sammen med familien Silva Costa.
Isabel får dra til "den gamle verden", Europa med sin venninne Maria Elisa og hennes familie. Faren til Maria Elisa er arkitekten Heitor da Silva Costa og han skal til Europa for å få en dyktig kunstner til å utføre den vanskelige jobben, med den store Kristus-statuetten som skal stå på fjellet over Rio de Janeiro. Dette synes naturlig vis faren er status og sender henne ut i verden, på den lange båtturen over til Europa.

Paris er hennes drøm og der treffer hun billedhuggeren Paul Ladowski som laget skulpturen til Kristus-statuetten og hans assistent og skulptør Laurent Brouilly. Izabel sitter modell for Laurent i april 1928 og det oppstår søt musikk og kjærlighet mellom de to. Hun reiser hjem til Brasil, fra Laurent som ber henne bli. Hun er trofast mot sin far og familie og ingen bohem og følger sine foreldres ønske, ikke sitt hjerte i denne saken og drar hjem til Brasil.

Det store bryllupet stod i januar 1929, mellom Izabel og Gustavo. Han er en elskovssyk mann og hun er ikke glad i han.  Hvem dukker opp i Brasil? ......Det kan man kanskje tenke seg.
Det ble litt av en kjærlighetshistorie… røper ikke mer.

Dette er en dobbelt historie om Maia sitt liv og alt som skjer med henne i Rio de Janeiro og hva som skjedde 100 år tidligere i Izabel sitt liv og frem til....
Veldig mange paralleller mellom deres liv. En spennende og godt fortalt historie.

Forfatteren er flink med gode tidsbilder og skildringer av hva som skjedde den gang, som etikette, klær, statussymboler, kvinnekamp, rik- fattig, osv. 
Alle fortellingene er satt opp i fine historiske rammer, slik at vi nærmest ser for oss herligheter og rikdommen Izabel levde i, men det var ikke bare sus og dus skjønner vi. 

Veldig bra med all historien og kunsthistorie som løftes frem, selv om de virkelige kunstnernes navn ikke er riktige. Det nye med tilknytning problematikk som mange adoptivbarn sliter med kommer hun også innom, det er bra!
Komposisjonen er strengt og veldig godt planlagt med tanke på at man ikke må slutte å lytte/legge fra seg boka. Med en gang det blir et dødpunkt skjer det noe eller hun legger ut pekere som pirrer oss til å fortsette.

Jeg liker serien og kommer nok til å følge med på denne. Det er en sjanger mann kaller dameromaner, men jeg synes noen ganger der er bedre å drømme seg borti i en slik bok isteden for enn krimbøker. Historien er lite troverdig, for slik foregår ikke en adopsjon ( jeg er adoptivmor selv) og alt for mye "tilfeldigheter" som skjer, men greit nok.
Man kan drømme seg litt vekk i, og samtidig få litt repetisjon i historie, kultur osv.det gir meg noe.

Dette blir film så jeg på nettet her om dagen!
Hollywood stil, som jeg  ikke kommer til å se.

Bok nr 1: De syv søstre, fra 2014 omhandler Maia
Bok nr 2: Stormens søster om Ally
Bok nr 3:  Skyggesøsteren fra 2017 omhandler Star

Utkom på Cappelen Dam, Lydbok utgitt 2015
Orginaltittel: The seven sisters, 2014
Lest av: Hedda Munthe
Spilletid : 18t 2min
Lånt på biblioteket


8 kommentarer:

  1. Her fikk jeg en skikkelig oppsummering av disse bøkene. Jeg leser dem og venter på neste bok. Enig med deg i at dette er bøker å drømme seg bort i, langt unna virkeligheten. Og det er jo kjempegodt innimellom!

    SvarSlett
  2. Så gøy at bok nummer 3 ga mersmak, og at du i ventetiden på bok 4 leser de to første. Jeg likte den første bare sånn tålelig, siden jeg hang meg opp i troverdigheten i at en enslig gammel mann får "kjøpe" 7 døtre fra forskjellige land. Jeg har kommet over det nå, og gleder meg til bok 4 :)

    SvarSlett
  3. Så fint at du har fått lest bok nr. 1 i denne serien. Den andre burde du også få med deg, den vedgår oss. Jeg synes hun skriver godt, og bøkene er hyggelig lesning.
    Les i veg i tillegg til at du nyter våren som kommer sakte men sikkert!
    En god helg ønskes av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har bestilt bok 2 på biblioteket, så den skal jeg kose meg med.
      Sommeren kommer nok snart, for kirsebærtreet begynte å blomstre i dag.

      Slett
  4. Takk for interessant bokomtale.
    Eg har lurt på å kjøpe av desse bøkene, no skal eg kanskje gjere det.

    Ynskjer deg fine maidagar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skikkelig drømme seg bort bøker. Lån de på biblioteket, som lydbøker er de lette å høre på når man gjør kjedelige ting i huset eller er når man kjører mye, slik jeg gjør.
      Ønsker deg fine mai dager også og det tror jeg det blir nå.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!