onsdag 30. august 2017

Filmen "Jeg er Dina"





Dina på film, fra 2002

Jeg driver å lytter til hele serien-triologien om Dina, som kom ut for mange år siden. Nå har Herbjørg Wassmo kommet med 4. boka og da måtte jeg se på bøkene på nytt. Det er så lenge siden, at jeg valgt og å høre bøkene på nytt. Vakkert opplest!
Nå er jeg snart ferdig med "Karnas arv", bok nr, 3,  så fortsetter den nye boka.  
Ser frem til den...

Men så var det filmen:
En film som er nesten alltid en nedtur å se etter å ha hørt eller lest ei bok.  For man har bildene av folkene i hodet og skapt sin egen lille verden ut av det og det stemmer ikke alltid. 
Jeg så filmen når den kom i 2002 og husker naturligvis mye av den.
Det er så mye som er annerledes i filmen enn i boka, men slik er det jo og det er greit!.

Filmen har ikke med seg alle Wassmo sine vakre betraktninger og tanker, men er bare en oppsummering av innholdet på en glorifiserende måte. Ja, i filmen er vi i Nord Norge rundt 1850 og vi er i nasjonal oppblomstring, men her grenser det over til voldsom norgesreklame, i sound og musikk stil.
Men det er vakkert, det skal være sikkert. Flotte bilder!

Fantastisk spilt av lille Dina, med Amanda Jean Kvaksland i rollen som 5-6 åring. Den voksne Dina er Maria Bonnevie og hun gjør en fabelaktig flott rolle i den egosentriske og merkelige kvinnen Dina. G. Depardieu er en flott skuespiller i Jackob, passer bra.
Nils, spilt av Mads Mikkelsen er akkurat en slik type jeg hadde sett for meg i mitt indre. Morsomt å se Wenche Foss igjen på film, som Jacobs mor.

Mye bra! Absolutt verd å se.
Det var fint å se den igjen, og for de som ikke har lest 1. boka i serien er det et slags resyme av innholdet! (som ikke stemmer helt med boka)


Filmen: regissør Ole Bornedal, Produsert i 2002 spilletid 2timer

Bøkene i Dina serien:
1. Wassmo Herbjørg "Dinas bok", norsk utgitt 1989, lydbok 1998,
2. Wassmo Herbjørg "Lykkens sønn" norsk, utgitt 1992, lydbok 1998
3. Wassmo Herbjørg "Karnas arv" norsk, utgitt 1997, lydbok1998
4. Wassmo Herbjørg "Den som ser" norsk, utgitt 2017

9 kommentarer:

  1. Har ikke fått med meg at den er filmatisert. Takk for tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er absolutt verd å se!
      Den er vakker, med flotte bilder og nydelige kostymer.

      Slett
  2. Oy, skal jeg følge i dine fotspor blir det et helt lite prosjekt. Lastet ned Lykkens sønn i morges, men har ikke fått anledning til å starte lyttingen. At det fantes en film visste heller ikke jeg, er fan av snarveier, så kanskje jeg hadde valgt meg den fremfor å fosse gjennom en trilogi før jeg leser Den som ser :)

    SvarSlett
  3. Nei, dette er filmen som omhandler den første boka.
    Jeg ville aldri tatt snarvegen på en så fantastisk samling med gode fortellinger. Lykkens sønn er litt kjedelig i begynnelsen, men tar seg opp. Karnas arv er helt fantastisk bra, selv om jeg bare er litt over midtveis i lydboka. Det er henne den 4 boka handler om så skal du kutte ut noe er det bok nr 2. Jeg husker ikke at den var så sterk, eller jeg skjønner mer om psykisk helse osv....uten å si for mye.
    Lykke til!
    Det tar sin tid. Men det er det verdt synes jeg!

    SvarSlett
  4. Slik er det omtrent alltid - man blir skuffet av å se et kinostykke etterat man har lest boken. Det er det som er så bra med å lese, vi bruker hjernen vår - får ikke alt ferdigtygget som bilder, hjernen må jobbe selv.
    Kun èn film jeg ikke er blitt skuffet over - det var Broene i Madison County. (Håper jeg husker tittelen riktig). Den var nydelig! Hilsen fra Tove

    SvarSlett
  5. Jeg har også fundert på om jeg skal ta for meg hele serien på nytt, for å få med meg alt som antakelig står mellom linjene i den nye boka. Enn så lenge har jeg ikke kommet lenger enn til å tenke...
    Ser du skal være med på Fossedagene i helga- hvis jeg får det til skal jeg ta en tur på lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært veldig hyggelig om du kom på Fossedagene lørdag.
      Jeg har opplevd bøkene helt annerledes nå enn den gangen jeg leste dem som ung.

      Slett
  6. Hei! Jeg leste disse bøkene da de kom ut. Har ikke fått tak i den siste enda, men det må jeg jo ...

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!