torsdag 14. september 2017

Enger Cecilie "Pust for meg"


Kan man tilgi seg selv for smertene man påfører andre i en ulykke?

Carla Ruud er en 60 år gammel dame som skal kjøre for å besøke sin mor på pleiehjemmet og bo i barndoms hjem i helgen. Hun er anestesilege av yrke og hadde egentlig lengtet etter en stille rolig alene bil tur hjem til Numedal. Det er en av hennes kollegaer som kjenner ei jente, Synne. Hun skal på en teatersamling samme sted og ber om å få sitte på og slik blir det.
Det er vinter og isete veg og i en sving mister Carla kontroll over bilen og de havner utenfor en skrens. Ulykken er et faktum og Carla kan ingen ting gjøre for Synne.

Dette er en historie om tre generasjoner kvinner og om å miste kontrollen over sitt eget liv.
Carla sin mor er på sykehjemmet, hun har hatt et strevsomt og lykkelig liv sammen med mannen sin og datteren Carla. De bodde på en liten gård og moren hadde sauer og andre dyr. Nå har hun blitt gammel og kommet på pleiehjemmet i bygda, der føler hun at hun er til bry, når hun ikke klarer seg selv og vet at dette er siste etappe.

Carla klarte ikke å redde Synne selv om hun var lege på ulykkesstedet. Hun prøvde så godt hun kunne, men det var lite å gjøre når man ikke har noe å hjelpe seg med på skadestedet.
Hun går i begravelsen, men snakker ikke med foreldrene. Hun føler seg skyldtunget og vil ikke stå frem som sjåføren. Hun sliter med hva som skjedde og at hun ikke var mer imøtekommende mot Synne.
 Jeg synes det er underlig at hun ikke tar kontakt og leverer tilbake Synnes dagbok og manus. Det er helt irrasjonelt. Hvorfor oppfører hun seg slik, hun som er vant til å takle alt?
Hun går tilbake på jobb og føler at hun blir vurdert av kollegaene og klarer ikke å roe ned pasientene på en naturlig måte slik hun gjorde før.
Hun tar permisjon fra jobben for å skrive en bok om anestesi og smertedemping.

Carla har også et merkelig forhold sin datter Ingrid som er 30 år. Hun bryr seg mer om henne enn sønnen Johannes. Hun tenker mye på henne og har store forventninger til henne. Når Ingrid treffer en mann og blir interessert i han og hans tenkning som ikke er helt lik hennes blir hun skeptisk og redd for Ingrid. Puste og farge seminar. Ler hun og er redd for å miste henne?

Dette ble en historie som sier mye om det fine forholdet Carla hadde til sine foreldre, minner, oppvekst, egne barn særlig Ingrid, men hun er jo helt avstumpet for at andre kan ha følelser.
Meget egosentrisk dame, som skal skrive om smerte som soning eller forsoning. Hun tør ikke bruke seg selv som eksempel,  hun hadde kjørt forsvarlig sa politiet.
Ok, hun angret på at hun hadde vært negativ til Synne og synes hun var irriterende påståelig og argumenterte for mye og at hun ble provosert over hennes uforutsigbarhet. Men hun som voksenperson burde handlet helt annerledes, mener jeg og lurer på om hun har mistet fotfestet, ...

Skyld over at hun har opplevd dette med Synne,  kommer hun ikke over. Boken avsluttes vakkert, voldsomt følelsesmessig og trist, men det er håp i fremtiden.
Det er en ettertenksom og velskrevet stille roman.








Lest av forfatteren, veldig bra!
Spilletid 5.42 min
Lydbokforlaget, utgitt 2017
Lånt på biblioteket


Jeg har lest andre bøker av henne og har blogget om dem, likte noen av de bedre enn denne boka:
Himmelstormeren- utgitt 2007
Kammerpiken - utgitt 2011
Mors gaver -utgitt 2013

Andre som har lest boka: Tine

2 kommentarer:

  1. Denne er nok for trist for meg! Nå skal jeg snart i gang med de tre Wassmo-bøkene.
    God helg ønskes av Tove/fargeneforteller.
    PS. Det blir spennende å høre hva du sier om Norsk Arv-tapetene jeg viser hos meg. Dette er vel noe for deg skulle jeg tro?!

    SvarSlett
  2. Gled deg til Wassmo . Vær litt oppmerksom på at bok 2 er litt treg og langtekkelig i starten, men det går over. Boka over er ikke trist, det går mer på hvordan irrasjonelle vi er. Hun har skrevet mange gode bøker, så denne falt litt igjennom for meg. Ha en fin helg!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!