fredag 29. september 2017

Gardam Jane "En trofast hustru"





Bok nr to i serien Old Filth.

Den første boka heter  "En ulastelig mann", klikk på lenken for å se hva jeg skrev om den. Den boka handler om Edward, mens her er i denne er det mest om Betty.

Edward treffer igjen dvergen Albert Ross, begge er advokater. De traff hverandre den gang Edward var 17 år og skulle hjem for å hilse på sin far, på båten til Singapore. Siden da har de vært venner.
Albert Ross kledde opp Edward og gav han jobb i etterkrigstidenes England, de jobbet med bygge-tvist saker og de tjente mange penger. Jeg skylder deg så mye sa Edward, der de satt på flyet. 
Edward, har funnet ei dama og skal fri til henne. Hun er ei grepet dama Elisabeth Macintosh, kalles Betty og er 28 år, sier han til Ross. 
Betty var også kolonibarn, slik som Edward. Barna ble sendt hjem til England for å gå på skoler, mens foreldrene styrte det Engelske imperiet, hennes foreldre er døde. Hun gikk på kostskole på 30tallet og sammen med en venninne derfra er hun nå i Hong Kong.

Edward eller Eddy som han ble kaldt har skrevet et brev og fridd til henne. Da de treffes sier han:
Jeg tror ikke på skilsmisse. Du må ikke gå ifra meg, jeg har alltid blitt forlatt som kolonibarn. Jeg vil ikke forlate deg Edward, samme hva som skjer skal jeg aldri forlate deg, sier Betty.
Hun får et perlekjede av han og han forteller at perlene er dine for evig og alltid. Samtidig fortalte han at perlekjede hadde han fått av en døende kvinne under krigen. Perlekjeder er et viktig symbol i boka.

De gifter seg, men imellomtiden har Betty blitt kjent med Eddy sin erkerival, advokat Terence Veneering, han er gift med sin kinesiske kone, og har sønnen Harry. Sier ikke mer .... 

Paret har mange drømmer, om stor hage og stort hus fylt med mange barn - jeg vil ha ti barn sier Betty!
Livet ble ikke akkurat slik sammen med arbeidsnarkomanen Eddy, han er prinsippfast, en forknytte mannen, som ser ser bare seg selv og karrieren sin. Betty er en intelligent og skarp dame som innordner seg og skaper seg sitt eget liv. Dette livet blir ikke romantisk og ikke lidenskapelig.

Noen år etter at Betty er død flytter Terence Veneering inn i nabohuset til Eddy og de blir "venner", på en underlig måte. Eddy har sett igjennom fingrene med mye og han forteller om Isabel til Veneering og sier at Betty elsket bare Harry. 
Hvem lurte hvem?
Den gode Ross, dvergen var det han som styrte alt og alle. Er det han som styrer, som en konsertmester? Gleder med til tredje og siste bok i serien.

En veldig bra historie om hvordan man tror at man er lykkelig og vellykket når man lever med tjenere og høy standard. Dette ekteskapet blir skildret på en følsom, skarp, trist, vemodig og på en ironisk måte. Samtidig handler den om de vanskelige, hemmelige lengselen etter å bli elsket. De levde i sammen, godtok hverandre, uten helt å kjenne hverandre.

Det er ingen trist fortelling, men ganske humoristisk, tatt på kornet og noen ganger overraskende i små detaljer som er helt "knall". Den har en fin fortellerstruktur og er spennende både historisk og i  «klasse» skildringen.

Jeg likte denne boka veldig godt og gleder meg til våren da den tredje kommer! 

Lest av Anders Ribe, fantastisk bra som alltid!


Produsert av: LBF                LYDBOKFORLAGET 
Først utgitt: 11.09.201
Originaltittel: The Man in the Wooden Hat
Spilletid: 07:16:41
ISBN Lydfil: 9788242165466
Målform: Bokmål
Oversetter: Ragnhild Eikli
Sjanger: Roman
lytter-eksemplar fra forlaget

Papirutgaven er utgitt av Gyldendal

2 kommentarer:

  1. Jeg blir helt matt av alle bøkene du får med deg. Jeg rekker nesten ikke å lese, men har begynt på Wassmo sine tre. Det jeg har lest er kjempebra! God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tatt det litt med ro nå i sept. Jeg har jobbet med så mange utstillinger og var så sliten etter sommerens slit med tre utstillinger og foredrag osv. derfor har jeg kost meg med bøker og sydd litt til lydbøker nå i sept. Det har vært mye innevær og regn.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!