lørdag 28. april 2018

Ferrante, Elena "Natt på stranda"


Barnebok fra Ferrante!

Det er denne dukken Celina, på forsiden som er fortelleren. Eieren er Mati, ei lita jente som snakker mye med dukken sin. En dag kommer faren til Mati med en pusekatt til henne og da leker ikke Mati mer med meg bare den dumme katten Minu. Hva skal jeg finne på, her jeg sitter på stranden?
De går hjem uten meg.....

Det blir kveld og strandmannen "Den slemme" som rydder og raker stranda kommer. Jeg havner i en haug med annet skrot. Så ser han meg og tar navneskiltet mitt"Celina". Hun opplever forferdelig redsel og mange vonde ting, uuhhææ...

Der kom det mørke dyret og reddet meg, pusekatten Minu. Han løper avgårde med meg. Vi springer inn i skogen og mot gråten til en jente jeg kjenner. Det er Mati som ikke har sovet, hun har grått hele natten fordi jeg har vært borte.

Da, blir de lykkelige sammen igjen. Da er de ikke to gode venner, men tre.

Illustrasjoner av Mara Cerri, her fikk du fire av bildene. Det er følelse ladede og gode illustrasjoner. Ser man feks inn i øynene til Mati, ser man katten. Veldig store kontraster i farger og stemning på tegningen, det gjør dem spennende. Veldig gode illustrasjoner. Det står bakerst i boka at Mara Cheri er en veldig kjent illustratør og samarbeider med flere tidsskrift og aviser.

Natten på stranden har mange av nattens sterke redsler i seg, med skremmende tanker på hva som kan skje og grunnleggende  tanker som sjalusi, frykt og kjærlighet. Det er tematikk hun bruker både til voksne og nå i denne barnboka, det er spennende å oppleve. Boka har bare 38 sider, men det kan være en god bok å snakke med et barn om følelser. Dette vil naturligvis avhengig av alderen på barnet.
Målgruppa er ment for 3-11åringer. Det er en stor målgruppe, men jeg tror det vil fungere for hele målgruppa og få gode samtaler med barna etter å ha lest den sammen. Jenta, Mati bor sammen med mor og treffer far bare i helgene, det er også tematikk.  Boka har stor og god leselig skrift.

En god barnebok!

Utgitt 2017 på Samlaget
Originaltittel :La spiaggia de notte, 2007
Billedbok for barn, 38 sider, målgruppe 3-11år
Sjanger: Fortelling, nynorsk
Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Kjempegøy å lese din omtale av boken. Jeg har bestilt den på biblioteket, så nå gleder jeg meg til å atter en gang ha en ny bok med i samling med gullungene mine i barnehagen :) Ha en strålende dag Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er morsomt at Ferrante skriver barnebøker også. Her skinner sola i dag,

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!