søndag 29. april 2018

Hamsun Knut, "Segelfoss by"

Dette er en av bøkene jeg fant igjen i opprydningen min, den hadde jeg ikke lest.  
Dette er 2. boka i en serie om "Segelfoss by" 1. boka er; "Børn av tiden"




Jeg har ikke tid til å sitte og lese nå, med innspurten til en utstilling på Domkirkeodden, Hamar. Der skal vi begynner monteringen om noen dager. Mer om den seinere, kommer....
 Derfor fantastisk at de hadde denne lydbokutgaven på biblioteket, for å lytte til lydbok er fint for meg, da kan jeg jobbe ved siden av.

Segelfoss by utkom i 2015, det er fortsettelsen av Bjørn av tiden (1913) der det handlet om Segelfoss gods. I denne boka har den økonomiske og sosiale utviklingen gått fort og området rundt godset har blitt til en småby med hotelldrift, forretningsliv, avis og sakfører osv.
Den unge Teodor har overtatt driften av handelsboden på stedet, siden faren Per på Bua har fått slag og har blitt sengeliggende. Han prøver å dirigere driften fra senga i 2. etg. Han vil ha geitost, men geiter finnes ikke mer, så hvordan får man geitost da? Bare dåsemat, nei det ville ikke han ha.

Teodor ser for seg helt andre muligheter en sin far og tjener penger. Han har fått seg flagg på flagghaugen og blitt stor mann. Han sprader rund med ringer på fingrene og sløyfer på skoene og er har høye tanker om seg selv. Han ser bare oppgangstider og muligheter, men drømmedama, Marianne, med indiansk blod i årene får han henne?
Boka handler naturligvis om vanlige mennesker, kjærlighet, troløshet og jakten på den store drømmen som alle har om å komme seg opp og frem i livet, bli noe stort og bli husket.

For de vanlige håndverkerne har livet gått motsatt veg, for ingen trenger deres hjelp og goder mer, som f.eks. Nils Skomaker. Det er ingen som vil gå til skomakeren får få seg et skikkelig par sko, nei man kjøper de billig på bua, og de tåler ingen ting når de blir våte og blir alt for dyre å reparere. Niels Skomaker har sendt sønnen sin til Amerika, for han så at det ikke var noe utkomme for han på Segelfoss. Selv går han som en tigger og han får mat på Larsen Hotell og hos fru sakfører Rask. Hun var en gang bare ei tjenestejente, men ble giftet med sakføreren og klatret langt oppover på samfunnsstigen.
Det er mange vi blir kjent med og med humor og ironi skildrer Hamsun et lite samfunn i Nord Norge på slutten av 1800 tallet. Teater truppen som kommer for å underholde. her kommer Hamsun med et veldig ironisk og sarkastiske syn på omreisende skuespillere, det må ha vært tøft å takle for Marie. Hun var i 6 år en slik skuespiller. 

Arbeiderne har fått makt og herr Holmengraa på Segelfoss gods mister sin autoritet. Det hjelper ikke at han har fått seg frimurer ring og har bygget opp godset. kreditorene trodde på han, men han spilte et høyt spill. Arbeiderne begynner å streike på mølla og med et samfunns satirisk blikk og kritikk ser han hvordan industrialiseringen og det moderne ødelegger et bondesamfunn.
Telegrafist Baardsen er en mann med begge beina planta på jorda og vil ikke innrette seg etter det moderne samfunn og snakker om alle de positive sidene ved det gamle samfunn hvor man bryr seg om hverandre, støtter og hjelper hverandre. Fellesskap og medmenneskelighet og trivsel forsvinner.

Baardsen var en mann som gjorde mange rare ting, men på slutten av livet sitt gir han bort alle pengene til skomakeren som er ved å sulte i hjel. Derved lager skomakeren butikk ved å låne ut sine penger og Baardsen har ingen ting mer å leve av og gir bort sin fiolin og går hen og dør stille for seg selv på Segelfoss gods, i den nye kjelleren.

Konklusjon:
Han skildrer rett og slett et samfunn som faller sammen på alle plan. Klasseskillet opphører, med tjenestejenta som gifter seg med overklassen og småkårsgutten som overtar godset. Et samfunn hvor alt oppløses i hva de mente var normer og oppførsel. Folk ble egosentriske og bekymret seg bare for seg og sitt, fellesskapstanken er vekk.
En spennende bok på mange vis, men man må ta i betraktning at det er 100 år siden den ble skrevet og folk omgikk hverandre på en litt annerledes måte den gang.

De årene han skrev disse bøkene om Segelfoss bodde han og Marie på Skogheim på Hamarøy.  Mine tanker er at han ser endringen i sitt barndommens rike og ser menneskene og dette er blitt boka.
Knut Hamsun selger og forlater Hamarøy etter denne boka. Han, Marie og de tre de barna flytter til Larvik.

Lest av Nils Johnson, veldig bra med nordlandsdialekt
Spilletid 11. 41.26
Utgitt 2009
Lydbokforlaget
Lånt på biblioteket
De andre Kunt Hamsun bøkene jeg har lest ligger HER, biografier og bøker

3 kommentarer:

  1. Du er virkelig i Hamsun-siget, skjønner jeg! Denne boka likte jeg også veldig godt! Og Nils Johnson leser utrolig godt! Hans høytlesning er rett og slett kunst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig, det er fantastisk å lytte til. Når jeg nå har lest såpass mye biografisk stoff om Knut og Marie Hamsun er det morsomt å se hvor bøkene endres.
      Jeg storkoser meg med disse. jeg kjenner jo godt til hele Augustserien, Rosa og Benoni og de første. Markens grøde er utrolig bra også

      Slett
  2. Det blir spennende med utstillingen. Tvi Tvi! Hilsen Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!