torsdag 5. april 2018

Kove, Torill "Hvor skal kattene bo?


Ordfrie bøker. Det er bare tittelen som har tekst! 

Torill Kove kjenner man fra flere animasjonsfilmer og jeg liker uttrykket hennes veldig godt. 
Jeg liker måten hun tegner på som ikke virker skremmende for barn. Det er så enkle tegninger at barn identifisere seg med dem og vi kan kose oss med dem som voksne. 

Her har jeg ikke tenkt at dette skal bli helt ord fritt, boka har 40 sider, med ulike størrelser på tegningene, noen ganger mange små på ei side, uten bakgrunn og noen ganger helsider. Jeg skal vise 7 bilder, tilfeldig tatt i boka.
Tenk hvor mye man kan tolke dette til.   
Med de to kattene som liker hverandre like godt som oss, fullkomment!

Full familielykke! 
Men er det bare kattene de snakker  med ? .....

Alt ser ut som det har skjært seg. 
Katter er følsomme dyr så de merker at paret ikke snakker sammen, de er 
heller ikke gode venner mer slik de sitter i sofaen. Lite lek, bare taushet og grublerier!

Fine tegninger, med enkel og tydelig strek som sier noe om at her må vi kattene holde sammen.
De voksne bare kjefter, uff så redde vi blir av alt bråket! 
Paret flytter fra hverandre, med hver sin katt.

Jeg vil ha oppmerksomhet jeg også, sier pusekatten, det er så ensomt..


Besøk av den andre, se hvordan vi koser oss sammen. 
Helt ned i tåspissene!

Kattene finner ut at de skal stikke av, hva oppnår de da?
Veldig flott og fortellende bilde, man kan snakke mye rundt.
Om de vil vite hva paret gjorde må du finne det ut selv og ta en titt på boka. 
En søt fortelling!

Ordfrie bøker er et helt fantastisk bra tiltak! Ordfrie bøker er noe Gyldendal startet med i 2016. Det er en flott og morsom form for bøker.
Barn i alle aldre og sammen med voksne kan man tolke teksten, slik man vil. Kanskje nærme seg et tema som ikke handler om katter i det hele tatt. Det kan være et fint samtaleevne og starte opp med, kanskje starten på en samtale rundt et samlivsbrudd, tenker jeg. For det de voksne som bestemmer og hva vil de små? De har sjelden noen meninger og om de har det  blir de hørt?

Målgruppa er 6-9 år, de kan ved hjelp av denne boka få en spesielle mestringsfølelse av å ha lest en hel bok. Denne boka har veldig tydelige gode illustrasjoner, klare farger som er lett å tolke og detaljer tross den enkle streken. Barna vil kunne oppdage tegn, mønstre og lære seg til å tolke visuelle bilder, noe barn ofte tolker raskt og skjønner. 
Det er en god variasjon mellom helt enkle bilder uten perspektiv og bilder hvor hele flaten er tatt i bruk. Der er det flere bildeflater som kan diskuteres, som forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn. Hva skjer i samspillet mellom dem når lyskjeglene kommer inn? Er det flere med lommelykt i skogen?

Å lære å se er viktig og det opplever de i denne boka! F
En flott bok!

Torill Kove, født på Hamar, men bor i Canada. Hennes animasjonsfilm "Den danske Dikteren" fikk hun i 2006 Oscar for og i 2015 ble det Oscar for beste animerte kortfilm som het "Moulton og meg".

Utgivelse: 5 april 2018, Gyldendal
sider: 40
ISBN/EAN: 9788205499829
Leseeksemplar fra forlaget

3 kommentarer:

  1. Herlige tegninger! Jeg liker disse ordfrie bøkene godt. Innbyr til å bruke fantasien sammen med barna. Flott innlegg!

    SvarSlett
  2. Hun er skikkelig dyktig. Jeg får ta boka med til et barn og høre hva det synes!

    SvarSlett
  3. Veldig flott. Bildene sier alt! Lett forståelig både for barn og voksne.
    En god helg ønskes av Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!