mandag 30. april 2018

Oppsummering av leste bøker i april




Våren har kommet og hagen er raket. 
Drivhuset er i full sving og livet er hektisk, både i naturen og hos meg.


 Torill Kove " Hvor skal kattene bo?" Det er ingen enkel sak å løse, men her finner de en løsning! Dette er en ordfrie billedbok beregnet på barn mellom 6-9 år. En bok alle kan føle en mestreingsføleles og opplevd noe, bare ved å bla igjennom den og studere alle de fine tegningene som er i ulike formater, størrelser og utforminger. Utgitt på Gyldendal.





Ingar Sletten Kolloen Del 2 EROBREREN har skrevet en veldig god to binds biografi om Knut Hamsun. Bind 1, Svermeren har jeg omtalt tidligere. Denne fortsetter om hans liv fra 1925 og frem til han dør i 1952, fattig, døv og nesten blind. En virkelig god biografi. 
Biografi om Marie Hamsun, kona til Knut Hamsun. Jeg begynte  å interesser meg for henne mens jeg leste Svermeren. Det må ha vært litt av et kvinnfolk, tenkte jeg. Hun kan ikke ha hatt det særlig greit.
Selv sier hun i biografien "Jeg lystret kongen i familen". 
Knut Hamsun "Konene ved vannposten", en roman som kom ut i 1920, det året Hamsun fikk Nobelsprisen. Innholdet i romanen er fra en lite kystsmåby i Norge. Det moderne samfunn er på full fart inn til dem, det sladres og snakkes om mangt og meget, og vi følger en familie gjenneom 20 år. En lite påaktet bok som absolutt bør frem i dagens lys.







 Lisa Aisato" Snokeboka", en fantastisk billedbok! Kan man gjøre det bedre? Denne var helt særegen og flott, nydelig, bra! 
Elena Ferrante skriver og forteller om  den "Kvelande kjærleik". Det skal være sikkert og vist. Hun tar i bruk alle sansene som finnes og beskriver på en fantastisk måte. fantastisk bra!Utgitt på Samlaget 



 Dette er en barnebok "Natt på standen" av Ferranate. Hun skriver flott i denne lille boka som har målgruppen 3-11 år. En god bok hvor følelser et tematikken. Å bli forlatt, angst, skumle opplevelser, kjærlighet for hverandre og mye mer. Utgitt på Samlaget 2017

Segelfoss by er historien som Knut Hamsun gav ut i 1915.
Dette er en bok hvordan et lite samfunn går til grunne i den moderne samfunn. Han skildrer rett og slett et samfunn som faller sammen på alle plan. Klasseskillet opphører, med tjenestejenta som gifter seg med overklassen og småkårsgutten som overtar godset. Et samfunn hvor alt oppløses i hva de mente var normer og oppførsel. Folk ble egosentriske og bekymret seg bare for seg og sitt, fellesskapstanken er vekk. En klassiker




Markens grøde er en klassiker, men det var en fryd å høre denne på nytt. Jeg husket egentlig ikke mye av den. Det er en bok som fikk Nobelprisen i 1920 og det fortjente den. Den tar opp dagsaktuelle ting og saker selv om boka er skrevet for over  100 år siden.







3 barnebøker
    2 biografier av Knut Hamsun 2. del og fru Marie Hamsun
    4 romaner, hvorav 3 er Knut Hamsun og en Ferrante
    = 9 


Det som var mest morsomt var at jeg fikk antatt to fotografier på Innlandsutstillinge, Hamar


Jobber mot utstilling og fikk levert masse smykker til et oppdrag!
SVVVVVVVVVVOOOOOOOP! 
Så var april over




8 kommentarer:

  1. Så mye Hamsun-stoff. Det er nok interessant å fordype seg slik. Jeg skulle lest mer av Hamsun. Tenkte det da jeg var i Hamsunsenteret for noen år siden. En må vel bare bestemme seg. Men i vår er det Russland og Fatland- må minne meg seg om det. Har ikke akkurat startet..
    Ferrantes bok ble jeg ferdig med i dag. Det var lettere å lese da jeg greide å få flyten, og så skummet jeg det jeg hadde lest tidligere. Jeg synes den var litt ujevn, men enkelte partier var hjerteskjærende.. den voldelige faren, den nå tomsete Caserta, den skitne episoden med Antonio og søken etter å finne seg selv gjennom sin mor. Ingen lystig bok..
    Det skal være en post med Ferrante som tema på Lillehammer. Tenker å få med meg det.
    Fint å se bilder av vårblomster.:) Nå begynner de å komme her også. Ønsker deg en fin lesemai og lykke til med utstilling.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er morsomt å les bøkene etter at man har lest biografien om både Knut og Marie Hamsun.
      jeg må studere programmet på lillehammer, håper på sol og varme, da er det alltid så fint der. Lillehammer er min barndoms by så det er alltid hyggelig å komme dit!

      Slett
    2. Ja, det synes jeg også, når jeg først gjør noe sånt..:)
      satser på sol og varme på Lillehammer ja.

      Slett
  2. Tror jeg leste èn bok av Hamsun når jeg gikk på gymnaset for noen år siden, og thats it. Kunne så absolutt tenke meg å fordype meg i en forfatter slik som dette, det blir sikkert en helt annen opplevelse enn å lese en og en bok.
    Jeg har jo planer om å lese Virginia Woolf som en slags fordyping,blir spennende å se når jeg kommer i gang.

    Kun lest Snokeboka av disse og den var jo veldig bra! Det blir lisom aldri feil med Aisato, sånn er det bare.

    Av Ferrante har jeg kun lest den første boken i trilogien så det skulle jeg også gjort noe med.

    Lykke til med utstilling og ha en fin lesemåned i mai, Ingun :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da anbefaler jeg Markens grøde som jeg ble virkelig imponert over. Ellers er Pan en av mine gamle favoritter.
      Ferrante må du lese, hun liker jeg!De er veldig bra som lydbøker

      Slett
    2. Pan er utrolig fin. Victoria også. Markens grøde leste vi på videregående. Lenge siden, hadde vært artog og lest den på nytt.

      Slett
  3. Det var nok sikkert Markens grøde jeg leste på skolen, men kan sikkert fint begynne med den for jeg husker ingenting av den :-D Noterer meg Pan og Victoria også, takk.

    SvarSlett
  4. Jeg skal også lese Markens Grøde. Gleder meg. Hilsen Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!