tirsdag 3. april 2018

Vasquez, Jean Gabriel "Ruinene form"


En veldig spesiell bok fra Colombia, den handler om konspirasjonsteorier, korrupsjon og om å være forfatter 

Dette er andre bok jeg leser av denne forfatteren. Den første var "Lyden av ting som faller", en god bok fra Colombia. Ta gjerne en titt på den lenka. Denne boka refererer han fra mange ganger i denne boka også. Jeg er så fascinert over hans historier fra Colombia. Veldig mye av hva som skjedde politisk, sosialt og i narkoverden er også her svært vesentlige deler av denne fortellinga. 
Dette er en bok som handler om svært mye, men en lite smak får du.

Til Boka:
Boka er skrevet med Jean Gabriel Vasques som forteller, hovedpersonen er derfor jeg.  Vi venter på at min kone M som skal føde våre tvilling døtre, men hun er bare i 24 uke og har ligget på sykehuset i flere uker allerede, vi er redd for en for tidlig fødsel og alt for tidlige to premature barn. Hun ble liggende på sykehuset i mange uker, der traff jeg igjen, min gamle venn. Francisco Benavides er kirurg og jeg ble kjent med han da han fjernet en klump i kjeven min for mange år siden i 1996. Jeg ble kjent med Benavides og ble invitert hjem til han. Der traff jeg en venn av Benavides, advokat Carlos Carballo. Han ble jeg så sint på at jeg kastet et glass på han.
Vi er i 2014, jeg ser på tv at min venn Carlos Carballo blir ført inn i en politibil. Han har gjort innbrudd i et museum, for å stjele en dress med fire kulehull som tilhørte Gaitan, som ble drept i 1948! 

Historien handler om en besettelse av hva som egentlig skjedde med Jorge Eliécer Gaitán, han var en colombiansk politiker og en leder av den populistiske bevegelsen i Colombia, da han ble skutt på åpen gate den 9. april 1948. Han var presidentkandidat og folkets helt. Mordet på han ble innledningen til borgerkrigen i Colombia fra 1948 til 1965. Det var hans motstander Juan Roa Sierra som av folkemengden ble beskyldt for å ha drept presidentkandidaten.
Her snakker vi om en mann som var like kjent i Sør-Amerika som mordet på Kennedy, Kennedy gåten fra 1963. Hvem skjøt egentlig? 
Oswald ble fengslet, men var han alene? 
Masse konspirasjonsteorier finnes, se: The Zapruder Film
Oswald var Kommunist og Roa var nazisympatitør, her er det mange konspirasjonsteorier som svirrer.....

Carballo er advokat og besatt av å finne ut alt om dette. Jeg møter han igjen i min forfattervenn sin begravelse R.H, en god venn jeg har kjent siden studietiden. Carballo leser alt jeg skriver og vi liker det samme. De diskuterer Orson Wells han med filmen Citizen Kane, den verdensberømte filmen fra 1941. Hvorfor kom ikke han til Colombia, men har skrevet noveller om at han har vært her... 
Carballo vil at jeg skal skrive en historie, som han sier R.H. har påbegynt. Du må gjøre den ferdig. Han kommer med et papir som viser at R.H. ønsket det, kona til avdøde forfatter avviser dokumentet som løgn og fantasier. Det er mange spenningsmomenter. 

Døtrene mine ble tatt med keisersnitt i 33 uke. De kommer hjem men de er helt avhengig av oksygenbeholderene. Men når jeg glemmer å møte kona og ungene på kontroll på sykehuset eksploderer hun over min egoisme, som selvopptatt forfatter. 

Vasquez flyttet fra Bogota til Barcelona allerede i 1996, han ville vekk fra all volden i Colombia. Boka har med mange historiske hendelser og utrolig mye om Escobar/narkostridigheter og mye av det
 som skjedde av bomber i Bogota og særlig i Medellin. Dette husker jeg veldig godt fordi jeg var der i noen uker på slutten av 80 tallet og det var voldsomt med væpna vakter og politi over alt i Andesfjellene.

Etter 16 år i Barcelona, flyttet han og familien hjem til Colombia igjen. Han møter igjen Benavides, som han hadde løyet for angående en hemmelighet han hadde fortalt til Carballo om noen gjenstander. Benavides hadde hatt et innbrudd og var sjokkert det. Egentlig rene kriminalromanen midt oppi alt.

Etter å ha flyttet tilbake til Bogota gjenopptar han kontakten med Carballo, han jobber hver natt med en radiosending «Nattuglen" Der er Vasques invitert som gjest og da kommer drapet på Rafael Uribe Uribe 15. oktober 1914 opp. 
Her kommer det opp veldig mye spennende om hva som har skjedd i Colombia opp gjennom tiden av uro og politikk.

Det ble veldig mye om saken R. U. Uribe og etterforskningen etterhvert, men på slutten av boka skjønte jeg hvorfor det var med. (men det var kjedelig, litt eventyraktig der og da).
Boka avsluttes med at vi skjønner Carballo sin søken etter sannheten, og slutten likte jeg veldig godt
  

Jeg likte historien veldig godt, den har fine historiske korrekte skildringer og historier. Den var tykk og litt seig å lese, ikke fordi den var kjedelig, men på grunn av at jeg måtte slå opp og undersøke litt mer underveis. 
Veldig mange henvisninger og diktere jeg bare måtte sjekke opp underveis som han henviser til. Han underviser i litteratur og det ender med at vi som leser også får litt av en undervisning i hvor ulike forfattere har hentet sine personer fra. 
Eks: Hvor G. Marques henter sine romanfigurer fra til boka "hundre års ensomhet" og hvordan han løy ang. når han var født. Mange spennende og fine detaljer.

Alle kjenner vi jo til Ingrid Bertancourt sin opplevelse med å sitte 6 og 1/2 år i fangenskap i Colombia. 

.
Bilde fra coveret av forfatteren, han regnes som en av de viktigste latinamerikanske samtidsforfatterne. Han har fått mange høythengende priser for bøkene sine.

Utgitt på Aschehoug, 2018
Utgitt i 2015 orginaltittel: La forma de las ruinas
Boka har 522 sider
Norsk oversettelse: Christian Rugstad
Leseeksemplar fra forlaget.


2 kommentarer:

  1. Så fint å lese din omtale av denne boka! Som deg leste også jeg "Lyden av ting som faller", og den likte jeg svært godt. Takk for påminnelsen om denne boka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette ble på en måte påskekrimmen min. Nå er jeg spesielt opptatt av Colombia, så derfor falt den i smak hos meg.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!