mandag 3. februar 2014

Wassmo Herbjørg "Huset med den blinde glassveranda"

                                          

En bokserie jeg bare måtte lese/høre på nytt etter at jeg har fordøyd Wassmo sin siste bok "Disse øyeblikk", der hun sier at det er mye selvbiografisk stoff. Derfor har jeg kastet meg over de tre lydbøkene om Tora.

          Første bok om Tora og debut romanen til Herbjørg!

Tora er ei jente som lever i nordnorge med mor Inger og fosterfar Henrik som ikke er helt god, både angående drikkingen og misbruket han utøver mot henne. Han kaller henne en tyskerunge og er egentlig ikke noen omsorgsperson for henne. Han ikke ville hjelpe henne på do som liten og kvalene hun har lid over, med å gjøre i buksa har fulgt henne som en vanskelig opplevelse, frustrasjon men egentlig et maktovergrep. De bor i tusenhuset, med utedoer og under karrige forhold i etterkrigstidens norge.

Rakel som er Tora sin tante er en viktig person i hennes liv. Rakel er barnløs og sliter med det, men hun ser Tora. Det er hun som forteller henne om faren som var tysk soldat og ble skutt i Norge. Tora lager seg drømmehistorier om farmoren i Berlin. Da de er på hotelltur og kommer tilbake er fiskebruket til Rakel og Simon brent ned og Simon- mannen hennes gjemmer seg bare på loftet. Rakel er en sterk og modig kvinne, en foregangskvinne som ikke bryr seg, men går sine veger. Hun truer mannen til å dra på fiske og han kommer styrket hjem , men gode ideer.

Historien om venninnen Sol er sjarmerende når det gjelder henne, men tenk å være 14år og ta hand om 6 mindre søsken når moren må på asyl. Så trist jeg blir inni meg ved å tenke på at livet hennes i den fine alderen forsvinner i bleivask og småbarnpass.
Frits, som er Tora sin døv stumme venn er så vakkert skildret at man blir så glad om hjerterøttene....

Dette er en vidunderlig vakker skildring fra et miljø og en tid som er helt forsvunnet. Men hun trekker fram så mange flotte gamle tradisjoner, som feks. Der moren finner jord, varmer og skal potte om plantene. Motene kommer også så tidsriktig inn med flotte beskrivelse av stoffer, mønster/snitt i klærne og hvordan de var å ha på.

Men da Henrik virkelig forgriper seg på Tora blir jeg så sint! Jeg kjører nesten av vegen i vrede.Mannfolk, ufffffff! Den påsatte brannen er det Henrik som står for, han blir tatt på fersken da han faller og er like ved å drukne...............mye dramatikk!

En vidunderlig vakker roman, som vil stå som en bauta i norsk litteratur.

Utkom første gang i 1981, som lydbok fra Lydbokforlaget 1994/2003.
Lest av Marit Adeleide Andreassen, nydelig lest med herlig nordlandsdialekt.
Spilletid 7. 23.40
Dette var Herbjørg Wassmo sin debut roman

Dette er bok1
Bok 2:Det stumme rommet
Bok 3: Hudløs himmel

6 kommentarer:

  1. Takk for inspirasjon, jeg må også få tak i disse. Disse øyeblikk var en nydelig bok som ga mersmak. "Et glass melk takk" skremte vettet av meg, så jeg har vært litt "redd" henne siden jeg leste den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig at "Et glass melk var streng kost", men hun har skrevet mange fine bøker, særlig de to siste.

      Slett
  2. Enda en bok jeg må lese! Jeg har lest de to siste bøkene hennes og Dinas bok.Litt spennende å lese disse første nå når hun har fortalt at det egentlig er seg selv hun skriver om hele tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest denne triologien før, på 80tallet, men ser nå med helt andre øyne på denne etter å ha lest hennes siste bok..
      Utrolig vakkre fortellinger om et hard liv i disse tre bøkene, hun bruker så mange fine ord .uttrykk og metaforer.

      Slett
  3. Hvor mange bøker leser du/hører du på i løpet av et år? Det må være mange! Hilsen Tove

    SvarSlett
  4. Høres ut som en flott leseopplevelse og boken har jeg ikke lest. For tiden leser jeg serie, og den er lettvint.. Men når den er ferdig lest blir det bare å ta en bok på måfå og se hva det ender opp med..

    Ønsker deg en riktig god helg..

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!